Koken op de boot

Het is alweer een maand geleden dat ik wat schreef. De radiostilte heeft te maken met onze ‘verhuizing’ van Kreta naar Corfu, waar we nu wonen en werken op een zeilboot. Een hele nieuwe ervaring, ook wat koken betreft. In het kader van de omvang van de keuken wordt deze steeds kleiner en minder geoutilleerd, wat het koken an sich steeds meer basic maakt.

De eerste twee weken hier had ik nog redelijk de ruimte. Sinds een week is de ruimte èn mijn tools zodanig geminimaliseerd dat ik steeds inventiever wordt, maar ook steeds minder dingen kan maken. Zo houd ik hier heel veel brood over elke dag, maar zonder koekepan kan ik niet eens wentelteefjes maken. Dus eten we heel erg veel broodsalade. Ook de tonijnsalade doet het goed, het blijft een terugkerend succes de afgelopen weken. Maar het leukste van de afgelopen weken was toch wel mijn ervaring met het klaarmaken van de vis. Ik had van één van de restaurants waar we regelmatig komen twee rode poons gekregen. Een heerlijke vis, waar je gewoon echt niets aan toe hoeft te voegen.

Rode poon in de pan

Enige wat ik wel moest doen was de vis schoonmaken. Een bijzonder vies klusje. En ook nog iets wat ik nog nooit had gedaan. Dus het was even puzzelen, maar na een kwartiertje zweten waren de ingewanden verwijderd en bijna alle schubben waren eraf (bij het eten bleek dat ik niet heel zorgvuldig was geweest met het schoonmaken hiervan). Toen de visjes heel simpel in de pan gebakken. Echt een geweldige smaaksensatie.  Zeker ook in combinatie met de Griekse salade die we kregen van een van de taverna’s waar we mee samenwerken.

Leave a Reply

