Schrijven over eten!

De laatste weken heb ik maar weinig tijd gehad om te bloggen. Het was drukt met de voorbereidingen voor het seizoen. Alle oude en nieuwe boten zijn eindelijk vaarklaar en het seizoen is vanaf maandag ook echt begonnen (we hadden een erg rustig voorseizoen, waardoor we minder gevaren hebben dan gepland). Hierdoor heb ik wel tijd gehad om mijn eerste ‘kookboek’ op te maken en bij te schaven.

Ongeveer twee weken geleden kreeg ik een ingeving. Na een jaar bloggen besloot ik voldoende eigen recepten en verhalen over eten verzameld te hebben om dat in een boek te bundelen. Omdat ik tijdens de flottieljes hier een keer per week kook voor mijn gasten (die waarschijnlijk niets afweten van dit blog) wilde ik ze de mogelijkheid geven mijn ideeën te lezen en mijn eigen recepten uit te proberen. Na twee dagen puzzelen, knippen en plakken via de site Lulu.com had ik een kookboek. Helemaal opgemaakt in een leuke vormgeving. Steeds kwam ik in de berekening uit op een kostprijs die ruim onder de tien euro lag. De teleurstelling was dan ook erg groot toen ik merkte dat deze uitgave 25 euro bleek te kosten. Een bedrag wat in mijn ogen te hoog is voor het aantal pagina’s en voor een souvenir aan het eind van de vakantie. Ik kon dus helemaal opnieuw beginnen.

Voordeel: ik had de volgorde nu wel voor ogen, de indeling was klaar, nu hoefde ik alleen nog maar een document te maken met alle pagina’s bij elkaar en de opmaak zelf doen. Dat kostte me weer twee dagen. Gelukkig had ik al veel teksten verzameld, die ik alleen nog maar hoefde bij te schaven voor het boek.

Nu ligt het even te wachten voor mijn eigen review. Ondertussen zijn de eerste opmerkingen binnen. Nu begint de grote twijfel, ga ik dit boek over puur en eerlijk eten op deze manier uitgeven en doe ik dat dan zelf of gaat iemand dat doen? Zijn de recepten goed en hoe zijn de foto’s? Het begin is er, de komende weken ga ik aan de slag met de finishing touch. Misschien gooi ik het nog wel helemaal om, maar dat hoort bij het proces van een boek maken volgens mij!

Als iemand als kritische meelezer wil fungeren, be my guest. Ik kan alle kritiek gebruiken. Als iemand mooie foto’s kan aanleveren van groenten, fruit of andere ingrediënten (of doe eens gek: een recept wat je van mijn site hebt gemaakt), dan houd ik me ook aanbevolen. Ik heb foto’s, maar lang niet alles is bruikbaar, omdat een deel te donker is.

Ik houd jullie op de hoogte, zodra ik klaar ben voor publicatie laat ik het jullie weten!

5 thoughts on “Schrijven over eten!

  1. Hoi Irene, wat een werk! Heb dat ook eens via Lulu.com willen doen, wacht nog op mij een blogwebsite over Zuid-Afrika van mijn vader die daar zitten. Ik heb wel wat foto’s van voeding voor je die je misschien kunt gebruiken en ik wil best voor je reviewen. Wellicht kun je ook een deel als e-book uitgeven om zo traffic naar je blog te genereren. Blijf je volgen!

    • He Eva, super als je foto’s kunt leveren en wilt reviewen! En als je er eenmaal in zit is Lulu best goed te doen, maar het overzetten van de bestanden is wel heel veel werk, omdat je een blog niet ineens kunt kopiëren. dus veel ctrl a, c en v zeg maar:)
      E-book heb ik ook al in gedachten, dat is natuurlijk nog veel sneller om te realiseren!

      Ik stuur je snel mijn eerste opzet toe!

  2. Ik volg je blog nog niet zo lang, maar wat fantastisch zeg! Ik vind het goed dat je die stap hebt genomen! Als je een kritische lezer kan gebruiken, stel ik me graag kandidaat. Dan probeer ik gelijk ook enkele recepten, ik heb de indruk dat er wel een aantal vegetarische gerechten tussen gaan zitten?

Leave a Reply

