Chocolade!

Chocolade is lekker en 'gezond'Chocolade is gezond… Hoewel eigenlijk moeten we zeggen dat pure cacao gezond is. Aan de meeste chocolades die je in de (biologische) winkel koopt is vrijwel altijd suiker toegevoegd. Zelfs in de repen waar 85% cacao in zit. En dan is het natuurlijk weer een beetje minder gezond. Dat doet echter niets af aan het feit dat chocolade gewoon altijd lekker is. Zet chocolade op tafel en iedereen wordt blij!

Het leuke van chocolade is dat je het gewoon zo kunt eten, maar dat je er ook leuke recepten mee kunt maken. Zo las ik onlangs in het boekje ‘de Smaak van Chocolade’ (uitgevoerd als chocoladereep) dat chocolade lekker is met wijn (bijvoorbeeld Gewürztraminer of Sauternes bij bittere, pure chocolade of witte port bij zoete witte chocolade) en dat je het goed kunt combineren met bloemen, specerijen en gedroogde vruchten. Deze combinaties zijn misschien nog niet zo heel spannend, maar je schijnt chocolade ook goed te kunnen combineren met groenten. De combinatie chocolade en pompoen had ik al eens uitgeprobeerd (en die is inderdaad briljant!), venkel doet het goed als smaakmaker voor een ganache (een crème voor de vulling van taarten en bonbons) en in honing geconfijte paprika in een dun laagje chocola van 70% schijnt een ware smaakexplosie te zijn.

In ‘de Smaak van Chocolade’ leer je hoe je chocolade het beste kunt proeven, welke verschillende soorten chocolade er zijn. En dat er (ja ik ben een chocolade-leek kennelijk) ook binnen de chocolade ‘grand cru’s’ bestaan. Het beste onder de chocoladehemel zullen we maar zeggen!

Ik ontdekte afgelopen week ook dat bijna elk gezond kookboek als lekkernij iets met chocolade heeft, dus dan zal het wel niet al te slecht zijn toch?? Gisteren trakteerde ik weer eens op zelfgemaakte chocolade (nou ja, natuurlijk maakte ik de chocolade niet zelf, maar wel de vulling). Het is heel simpel, koop een paar repen pure chocolade, smelt deze au bain marie en voeg een vulling toe naar keuze (bijvoorbeeld gedroogde vruchten, havervlokken, mueslimix, gojibessen, amandelen, walnoten, pijnboompitten, kortom wat je in huis hebt en waarvan je denkt dat het goed combineert met chocolade) roer dit goed door elkaar en doe het in een met bakpapier belegde schaal. Je kunt zelf kiezen hoe dik je de chocolade maakt door een grotere of kleinere schaal te nemen waarin je het mengsel uitsmeert. Zet het vervolgens een uur in de koelkast. Als het hard is haal je het eruit en breek je het in stukken (hoe dikker de plak, hoe lastiger dit is). Leg het eventueel terug in de koelkast om nog wat kouder te worden of serveer direct.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s