Koken als een filmster??

Afgelopen zaterdag, onze eerste dag met gasten in ons nieuwe chalet in Frankrijk. Het is allemaal even wennen, dus je zou zeggen, doe iets makkelijks, iets wat je al eens vaker hebt gemaakt, iets wat je kunt. Maar nee, ik wilde weer iets uitproberen…..

Al een tijdje wil ik net als Julie (uit de film Julie & Julia) koken als Julia Child. Maar ik deed het steeds niet. In Frankrijk is het natuurlijk logisch om een Frans kookboek te gebruiken, dus Julia Child is mee en ik wilde Boeuf Bourguignon maken. Ik ben ondertussen zeer ervaren in het maken van goulash, maar dat past niet bij Frankrijk. Dus een soortgelijk gerecht, maar veel bewerkelijker. Ik had wel een makkelijke variant van Boeuf Bourguignon, maar ook dat wilde ik niet. Dus ik koos voor het gerecht van Julia Child. En dat heb ik geweten. Met Julia Child is Boeuf Bourguignon maken echt een feest, je moet er alleen wel wat tijd voor uit trekken!

Arjan roept dat ik gek ben dat ik 5 uur in de keuken heb gestaan om het klaar te maken. Maar tijdens de eerste uren had ik er echt heel veel plezier in en voelde ik me net als Julie Powell in de film. Ik volgde alle stappen, maakte alle onderdelen en genoot van de heerlijke geuren die uit de oven kwamen. Ik vond zelf wel dat het veel werk was (50 sjalotjes schoonmaken is veel werk), champignons stuk voor stuk bakken is ook tijdrovend en het ontbreken van een grote Le Creuset stoofpan is ook dramatisch als je dit gerecht wilt maken. Maar ondanks het feit dat we halverwege de kooktijd geen gas meer hadden en naar Les Menuires moesten rijden om een nieuwe fles te halen, werd het een feestje dat de tong streelde. Helaas was het gerecht te snel op om er een mooie foto van te maken…..

Binnenkort meer over Mastering the Art of French cooking van Julia Child!

Leave a Reply

