Artisjok eten

Artisjokken… Ik heb er altijd een beetje vertwijfeld naar gekeken. De artisjokharten uit blik liet ik altijd links liggen, die vond ik niet lekker. Het klaarmaken van een artisjok leek me altijd nogal moeilijk, dus deed ik het nooit. Nu woon ik ruim een week op Kreta en zie ik ze elke keer liggen bij de groenteman. En dan wil ik er toch iets mee doen…. Dus gisteren het experiment met het maken en eten van een artisjok. Arjan ziet het alweer gebeuren, hij wordt weer gebruikt als proefkonijn…..

In een recept wat ik vind, staat dat je de artisjokken moet koken en ze dan serveert met een dipsausje. Ik kook ze dus netjes de aangegeven tijd, maar als ik de eerste bladeren eraf haal, heb ik het idee dat het nog niet gaar is. Dus ik laat ze nog even in het water liggen. Terwijl ik ondertussen toch nog even opzoek of ik het wel heb begrepen. En ik heb het begrepen. Dus ik verklaar ze klaar en zet het op hoop van zegen op tafel……

Daar gaan we….. het eerste blad smaakt nergens naar en is nog enigszins hard. Dan nog een paar pogingen, maar ik kan er de lol niet van in zien. Wat verder naar binnen zie ik de bladeren zachter en lichter worden. Dus ik ga er vanuit dat dit dan de goddelijke smaak moet zijn…. Het smaak nog steeds naar niets…. Ik word er niet warm of koud van. Dan maar door naar het hart van de artisjok, vers en goddelijk, zo zegt men…..

Maar nee, ook dit doet me helemaal niets. Het is een slagveld van bladeren op mijn bord in de zoektocht naar het lekkerste deel van de artisjok, maar ik heb het niet gevonden. Gelukkig kan ik nu niet zeggen dat ik iets nog nooit heb gegeten, terwijl het zo ontzettend lekker is!!

Leave a Reply

