Dolmadakia eten

Eén van de eerste avonden op Kreta gaan we uit eten. In een restaurant van een goede bekende van Arjan. We bestellen Mezes, Griekse tapas. Zo kan ik in één keer veel verschillende gerechten proeven. Eén van de gerechten is Dolmadakia, gevulde wijnbladeren. Ik weet nog dat ik ze voor het eerst proefde. Ik was 16 en voor het eerst op vakantie met mijn ouders met de boot in Griekenland. In de flottielje een boot met mensen die toen mijn leeftijd van nu hebben. Ik keek tegen ze op, maar vond wel dat ze rare dingen lekker vonden. Bijvoorbeeld gevulde wijnbladeren. Ik had nog nooit van mijn leven zoiets vies gegeten. Het blad smaakte niet, het geheel was veel te zuur, ik werd er echt niet blij van.

Dus het zicht op weer een keer dolmadakia eten vond ik niet echt een feest. Maar tegenwoordig probeer ik alles, dus ik proefde het weer… Ok, dit keer vond ik het niet heel vies, maar vond het ook niet echt een feest. Zou het niet heel snel weer bestellen…

Gisteren worden we hartelijk ontvangen bij de moeder van Yannis in een klein Kretens dorpje in de wijnstreek. Geweldig hoe je op dat soort plekken altijd wordt ontvangen. Altijd alsof je deel van de familie bent èn altijd krijg je eten. Vandaag op het menu, dolmadakia. En we kregen een bord VOL. Ik moest even slikken, maar in deze situatie kon ik het zeker niet laten staan. Maar het wonder geschiedde, ik vond het heerlijk. Vers gemaakt, net uit de pan, ze waren nog warm. En ja, opeens begreep ik wel waarom mensen dit lekker vinden!

Binnenkort ga ik het zelf maar eens uitproberen!

Leave a Reply

