Toeristische menu’s

We wonen hier natuurlijk in één van de meest toeristische gebieden van het eiland en dat betekent dat de menu’s in de meeste restaurants helemaal niet zo typisch Kretens zijn als je zou denken. Op veel plekken bestel je gewoon vlees met friet en een boel andere poespas op je bord. En staan er vooral ook heel veel Nederlandse snacks op het menu. 

In veel restaurants krijg je ‘gewoon’ kroketten en frikandellen, Nederlandse slappe kaas en slap brood. En de grap is, de mensen genieten er ook met volle teugen van. De eerste tijd dat ik hier was heb ik me verbaasd over wat er allemaal op de kaart stond. Het is zo’n hoeveelheid aan eten dat ik gewoon niet weet wat ik moet kiezen. Dus maar gewoon de keuze overlaten aan de kok of Meze eten, zodat je een hoeveelheid aan verschillende hapjes krijgt. Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk, want ik denk altijd maar dat je op vakantie gaat om nieuwe plekken te ontdekken en nieuwe smaken op te doen. Dat geldt zeker niet voor de gemiddelde Kretenze toerist die toch het liefst Nederlandse kost eet. 

Ik ben dan ook ontzettend blij dat er voldoende plekken zijn waar je nog wel puur Grieks kunt eten, met veel verse ingrediënten.

Leave a Reply

