Lui?

Volgens mij ben ik een luie kok. Ik kook namelijk altijd alleen maar met de dingen die ik in huis heb. Ik vind het altijd een beetje veel moeite om op zoek te gaan naar allerlei ingrediënten die ik niet standaard in mijn keukenkastjes heb staan. Dus als ik ergens een recept zie, heb ik eigenlijk al geen zin om het te maken als ik de ingrediënten ‘te moeilijk’ vind. Zeker hier bij ons in de omgeving, waar bepaalde dingen gewoon lastiger te krijgen zijn.

Maar natuurlijk wil ik ook af en toe wel eens iets maken van een recept uit een tijdschrift, website of kookboek. Als ik dan iets zie, bedenk ik of ik dan wel vervangende ingrediënten in huis heb om het te maken en probeer het dan op mijn manier uit. En over het algemeen is het resultaat gewoon goed. Ik merk ondertussen wel dat het lastig is om zonder weegschaal te werken. Zo had ik afgelopen week een heerlijk recept voor courgettesoep van Bill Granger gemaakt. Ik had alleen de hoeveelheid courgettes niet gewogen. En er wel de hoeveelheid bouillon bijgedaan die je nodig had bij 1 kilo courgettes. Aan het plaatje uit het kookboek te zien had ik duidelijk teveel bouillon gebruikt. Het had geen invloed op de smaak, want het was alsnog heerlijk, een beetje jammer alleen dat het er weer eens niet uitzag zoals op het plaatje.

Verder maakte ik vandaag kaneelbroodjes, op basis van een recept van zoete kardemombroodjes, maar ik had geen kardemom en wel kaneel (en ik vind kaneel sowieso lekkerder) dus ik probeerde het zo. Voor een eerste poging was het best ok, maar het brood is te veel gerezen waardoor het meer brood dan kaneel en rozijn was (en op het plaatje leek het echt een andere verhouding te zijn). Wel raar, want ik had precies dat gedaan wat in het recept stond.

Leave a Reply

