Ik ben een druppel op een gloeiende plaat…

…. hoe graag had ik het anders gezien. Hoe graag zou ik willen dat mijn eetgedrag van invloed zou zijn op de overgrote waste van voedsel. Ik gooi NOOIT iets weg, ik gebruik de restjes van mijn eten altijd voor nieuwe gerechten of ik eet er de volgende dag weer van. Ik maak al mijn potjes leeg, eet dingen ook nog als ze over datum zijn. Ik eet het alleen niet meer als ik zie of ruik dat het niet goed meer is.

Maar na het zien van Taste the Waste van Valentin Thurn weet ik zeker dat het helemaal NIETS uitmaakt (behalve dan dat ik me er zelf beter bij voel). In de voedselindrustrie wordt evenveel weggegooid als er wordt geproduceerd. En dan niet door de consument, maar door winkeliers en producenten, fastfoodketens en restaurants. En het zijn producten, die je gewoon nog kunt eten, maar het is al weggegooid voordat het uberhaupt bij ons terecht komt. Zuivel wordt 6 a 8 dagen voor de uiterste houdbaarheidsdatum uit de winkel gehaald en vernietigd, het mag niet meer verkocht worden. Brood wat over is wordt weggegooid en niet meer naar omgekeken. Terwijl je met oud brood meer kunt doen, dan je denkt.

Ik heb echt met afgrijzen naar deze documentaire zitten kijken en ik hoop dat je zelf ook een kijkje gaat nemen en ziet hoe verschrikkelijk veel we met z’n allen weggooien. Mijn voornemen is om zoveel mogelijk de supermarkten te mijden, nog meer vers te kopen en helemaal niets meer weg te gooien.

Alsjeblieft: denk na bij wat je eet en wat je koopt en besef hoe verwend we zijn. Nu ik dit heb gezien, kijk ik met steeds meer afgrijzen naar de commerciële materialistische westerse wereld. WAAR ZIJN WE IN HEMELSNAAM MEE BEZIG?????

Leave a Reply

