Een jaar lang bloggen over eten

Ruim een jaar geleden begon ik mijn baan als kok in de Berghut. Een superuitdaging, omdat ik mijn passie voor koken in een echte keuken mocht gaan uitvoeren. Ik heb er enorm veel geleerd en ik begon met een blog over koken. Ik vond de combinatie van schrijven en koken zo leuk, dat ik eenmaal terug uit Oostenrijk met dit blog ben begonnen, zodat ik alles wat ik meemaakte op het gebied van eten met anderen kon delen.

Het afgelopen jaar ben ik in een aantal Europese landen geweest en heb me in de plaatselijke keukens verdiept. Zelf probeer ik altijd zoveel mogelijk met groenten en fruit te koken, het geeft smaak en het is goed voor je. Ik vermijd daarbij zoveel mogelijk vet en ik probeer de groenten niet te veel door te koken. Zo behoud je de meeste vitamines en smaak. Dit is echter lang niet overal het geval. Wat wel opvalt in de landen die ik tot nu toe heb bezocht is dat ze veel meer vasthouden aan hun tradities omtrent gerechten. Dit betekent dat de keuken typisch hoort bij het land of de streek.

In Oostenrijk is de keuken zwaar, veel koolhydraten, brood en aardappelen en veel vlees. Ze gebruiken er niet heel veel groenten en dat wat ze eten komt uit blik of pot. Ook de nagerechten zijn vaak zwaar (denk bijvoorbeeld aan kaiserschmarrn of germknodel). Het is ook wel logisch, want zeker in de winter hebben ze met de kou veel vetten nodig èn zijn er maar weinig groenten verkrijgbaar.
Een trend in Oostenrijk is wel de biologische markt, je koopt er veel streek- en biologische producten. Wij hadden het geluk dat er een biologische winkel in het dorp zat en dat we al onze groenten en fruit biologisch konden kopen. Ook in de supermarkten in Oostenrijk vind je steeds meer biologische producten.

In Griekenland is de keuken doorbakken. Alles wat ze maken wordt lange tijd gestoofd of gebakken. Vlees en vis van de grill is altijd zo doorbakken dat je er bijna niet doorheen komt, groentes herken je niet meer terug omdat ze zo lang gestoofd zijn. Toch schijnt bijvoorbeeld de Kretenze keuken de meest gezonde van de wereld te zijn, door de olijfolie die wordt gebruikt, die van hoge kwaliteit is. Boodschappen doen in Griekenland is daarentegen een drama. Een groot deel van Griekenland richt zich op het toerisme, wat betekent dat je bijna alleen maar toeristenwinkels vindt waar je veel te dure smaakloze producten koopt. Ik probeer ook in Griekenland zoveel mogelijk alleen maar pure producten aan te schaffen, maar dat is nog niet makkelijk. In de restaurants is het ook al niet veel beter. Het is massaproductie, overal dezelfde menukaart en weinig variatie (Grieken zijn meesters in kopiëren). Gelukkig bieden ze wel redelijk wat salades en gerechten met groenten, maar ook heel veel vlees en overal krijg je friet bij.

In Italië is het afhankelijk van het seizoen wat er op het menu staat, ook in de winter vind je hier veel gerechten zonder groenten. En dit terwijl er ook met wintergroenten heel veel te doen is. Toch is de Italiaanse keuken in mijn ogen tot nog toe de meest smaakvolle keuken, waar zo creatief mogelijk met ingrediënten wordt omgegaan. Het is ook leuk om in Italië boodschappen te doen of uit eten te gaan, want overal zijn heerlijke winkeltjes om je boodschappen te doen. Of je gaat naar één van de vele markten die bijna elke dag worden aangeboden.

Ik vind het zo leuk om op zoek te gaan naar bijzondere plekken om te eten en koken, dat ik hier in de toekomst nog veel meer over ga schrijven en ontdekken. Houd mijn blog dus in de gaten!

Leave a Reply

