Kerstboodschap

We leven in tijden van overvloed, want ondanks de jaren van crisis, kunnen we nog steeds alles kopen wat ons hartje begeert. Nu de kerstdagen naderen viert dit proces weer hoogtij. Niet alleen worden er meer cadeaus gekocht dan vorig jaar, ook op het gebied van etenswaren kun je je hart weer ophalen. De grote supermarkten hebben de kerstmenu’s al klaargemaakt. Je hoeft er niets meer voor te doen. Alleen een heleboel geld voor neertellen. Het is wel lekker makkelijk, maar is het ook lekker?

Ik ben een groot voorstander van zelf eten maken, dat is jullie ondertussen wel bekend. Omdat het beter smaakt, omdat het leuker is om te doen en omdat het echt niet zo moeilijk is als je denkt. Maar daar wil ik het nu even niet over hebben. Ik wil het hebben over mijn verbazing ten opzichte van de verpakkingsindustrie in Nederland, maar eigenlijk geldt dit voor Europa in het algemeen. Heb je wel eens nagedacht over hoeveel verpakkingsmaterialen we weggooien?

Heb je wel eens een kopje thee voor jezelf gemaakt met een pickwick-zakje? Ik wel, jarenlang deed ik niets anders. Tot ik een paar maanden geleden een pakje thee kocht. En heel bewust dat pakje ging openen. Je staat er meestal niet bij stil, maar het is absurd hoeveel je moet doen voor je een zakje in je thee hebt hangen. Eerst haal je het cellofaantje van het doosje, vervolgens open je het doosje, pak je het zakje, wat dan weer in een zakje zit en dan pas heb je het benodigde zakje thee. Op het moment dat ik dit zo bewust meemaakte besloot ik dat ik alleen nog maar thee koop die los in een zak zit en die je in een thee-ei klaarmaakt. Gisteren mijn nieuwe thee-ei en thee gekocht, het maakt het theedrinken leuker en lekkerder en ik doe weer iets voor het milieu.

Misschien vind je het moralistisch, ik vind dat we het aan onszelf, onze kinderen en de aarde verplicht zijn er zorgvuldig mee om te gaan. Dus denk na voor je iets koopt. Mijn kerstboodschap van dit jaar vind je via deze Inspiratie voor 2011.

Leave a Reply

