Kerst vieren?

Dit jaar heb ik (net als vorig jaar eigenlijk) niet echt een kerstgevoel. Hier in huis geen kerstboom, geen lichtjes, geen kerstsfeer. Een bewuste keuze, want ik had echt geen zin in gesleep met een kerstboom en vooral dan weer het opruimen ervan. Niet erg, ik heb toch niet zo veel met kerst. Behalve dat het wel een mooie gelegenheid biedt om weer eens lekker te koken. Niet heel veel, want dit jaar vier ik alleen maar kerstavond (beetje in de Oostenrijkse traditie), omdat ik besloten heb dat ik even verder helemaal niets wil…. En dan ontstaan er weer de leukste dingen in de keuken.

Vrijdag kook ik een 6-gangendiner voor mijn broertje en zijn vriendin. Erg gezellig en erg lekker. Ik kook voornamelijk uit kookboeken, dus geen spannende nieuwe recepten van eigen hand. Hoewel, ik moet toch wel even de risotto benoemen. In Italië had ik iets afgekeken van mijn goede vriend Gianluca, chefkok van La Capuccina. Hij maakte de risotto eigenlijk zonder iets (bakte de risotto wel in wijn en bouillon) en deed er op het laatst een spinaziemengsel door. Daardoor kreeg het een geweldige groene kleur en is het risotto zonder stukjes erin. Dat wilde ik wel eens proberen. Dus ik roerbakte de spinazie met een uitje en knoflook en daarna pureerde ik het in de blender. Hierdoor krijg je een prachtige donkergroene saus. Als de risotto bijna gaar is, doe je het mengsel erbij en krijg je dus het resultaat wat ik wilde hebben! Beetje magor er op vlak voor het serveren en je hebt echt een briljante presentatie en smaakcombinatie! Verder zal ik jullie niet vervelen met hoe goed de coquilles, bietensoep, cannelloni en de zabaglione en biscotti gelukt waren (voor ook een heerlijk diner, je kunt me natuurlijk gewoon inhuren voor een avondje).

Gisteren maakte ik zelf ravioli van de vulling van de cannelloni van de dag ervoor, aangevuld met tonijn uit blik (ja ik weet het tonijn is niet gewenst, maar ik had niets anders in huis en ik moest iets hebben om het vochtige restje van de vulling wat droger te maken).

Vandaag heb ik eigenlijk nergens zin in en wil iets wat makkelijk en snel is. En dat lukt! Een onverwacht goede combinatie, kippenbout met zoete aardappel en venkel!  Dat geeft weer energie voor meer experimenten. Wie weet wat er nog lukt komende week!

Leave a Reply

