Nieuwe groenten uitproberen

De afgelopen weken heb ik weer een eigen keuken tot mijn beschikking èn veel tijd om nieuwe dingen uit te proberen. Ik doe weer met veel plezier boodschappen, vind nieuwe groenten uit en probeer smaken uit. Niet alles lukt, maar dat is natuurlijk het hele idee!

Woensdag begon ik met een soep van wortel en bloemkool, die ik opleukte met groene thee, het idee was wel aardig, meteen na bereiden smaakte de soep wel goed, de dagen erna werd het steeds minder. De soep was echter wel een goede basis voor mijn pastasaus, hoefde ik daar niet zo veel aan te doen.

Donderdag kwam mijn broertje eten en die trakteerde ik op een heerlijke verse makreel uit de oven en roergebakken spinazie. Het waren grote makrelen, dus het was een heleboel eten, maar wel erg lekker en goed op smaak. De restjes verwerkte ik de dag erna in een hartige makreelspinaziepannenkoek, op basis van mijn snijbietenpannenkoek van een tijdje geleden.

Vrijdag deed ik eerst boodschappen bij Rio de Bio in Utrecht, waar ik aardpeer, schorseneer en winterpostelein haalde om iets nieuws te proberen. ‘s Avonds maakte ik een gerecht uit Jimmy’s Farm een heerlijk leeskookboek waar ik een aparte blog aan ga wijden. Het werd een stoofschotel van venkel, pompoen en tomatensaus. Hoewel het advies was het bij gegrild vlees te eten, aten wij het met biologisch brood als hoofdgerecht en dat was echt heerlijk.

Gisteren probeerde ik de winterpostelein uit in een salade met peer, pijnboompitten en kaas en een dressing met mosterd, olijfolie, appelstroop en appelsap. Daarbij eet ik aardpeer, eerst kort gekookt en daarna in olijfolie gegrild in de oven. De postelein vond ik niet heel verrassend smaken, maar paste goed in de salade, de aardpeer vond ik wel aardig, maar haalt het niet bij mijn gegrilde aardappeltjes. Binnenkort nog maar iets anders met aardpeer proberen.
De schorseneer ligt nog op me te wachten en kijkt me smachtend aan om verwerkt te worden, ik ben wat terughoudend na het lezen van het werk wat het is om ze schoon te maken.

Vandaag sla ik even dagje koken over, er wordt vanavond voor me gekookt! Ook wel weer eens lekker.

Leave a Reply

