Boek: Jimmy’s Farm

Een aantal jaar geleden kreeg ik van een vriendin het kookboek Eten van Jimmy’s Farm van Jimmy Doherty. Ik las het toen snel door, het zei me nog niet zoveel. Vond ook dat er teveel gerechten met vlees in stonden en teveel toegespitst op het boerderijleven. Nu ik het weer eens uit de kast heb gepakt en er twee gerechten uit heb klaargemaakt ben ik helemaal om. Het is een heerlijk boek om te lezen. Jimmy neemt je mee naar het boerderijleven en geeft zijn visie op hoe de voedselindustrie in elkaar zit, hoe smaken gemanipuleerd zijn en hoe lekker echt eten kan zijn. Je voelt gewoon hoe goed zijn eten smaakt als je het alleen al leest. Je kunt zijn boerderij in Engeland bezoeken om te eten. Ik denk dat ik dat nog wel eens ga doen!

In de kerstvakantie maakte ik al eens zijn theebrood. Krentenbrood met thee-extract, een heerlijke variatie op kerstbrood. Vrijdag maakte ik een stoofgerecht met pompoen. Jimmy adviseerde dit te eten met gegrild vlees, dat had ik alleen niet in huis. Ik had wel heerlijk brood van de biologische winkel, dus dat aten we erbij. Ik paste het gerecht een beetje aan naar eigen idee. Hierbij het recept:

Ingredienten (4 personen):

1 pompoen (klein, oranje)
2 grote venkelbollen
1 grote fles passata pomodoro
1 ui
2 tenen knoflook
verse tijm (citroentijm)
verse peterselie

zout, peper
brood van de biologische bakker, bijvoorbeeld pain de gris

Schil de pompoen en snijd in stukken, snijd de venkel in stukken en spoel het zand eruit. Snijd knoflook en ui en braad dit in 5 minuten in wat olijfolie. Voeg dan de groenten toe en bak dit ook een minuut of vijf mee. Voeg dan de tomatensaus toe en de verse tijm en stoof het geheel tot de groenten gaar zijn. Serveer met Pain de Gris of een ander biologisch brood.

Bestel Eten van Jimmy’s Farm van Jimmy Doherty.

Leave a Reply

