Boek: Een pleidooi voor echt eten

Michael Pollan, de man die mijn eetpatroon veranderde, zonder dat ik ook maar een letter uit zijn boek had gelezen. Een paar jaar geleden vond ik een quote van hem: ‘eet alleen dat wat je overgrootmoeder ook zou eten’. Ik vond het een goed idee en besloot het uit te proberen. En er gebeurde inderdaad iets met me, ik voelde me gezond en fit en vooral heel erg schoon, omdat er geen chemische toevoegingen meer in mijn lijf kwamen (maar dat verhaal kennen de meesten wel).

Ik was al eens in een van zijn boeken begonnen, ‘Pleidooi van een eter’ (het vervolg op Omnivore’s dilemma), en deze week heb ik het eindelijk uitgelezen. Het is een goed wetenschappelijk en theoretisch verhaal, met een aantal goede praktijkvoorbeelden. Waarin duidelijk naar voren komt hoe het westerse voedingspatroon van invloed is op hart- en vaatziekten, diabetes, obesitas en kanker, ook wel de westerse ziekten genoemd.

Al op de eerste pagina maakt hij zijn statement: Eet echt voedsel. Niet te veel. Vooral planten. Ik ben het al jaren roerend met hem eens. Maar hij gaat verder en geeft bijvoorbeeld met een onderzoek over aboriginals aan hoe westerse voeding deze ziektes veroorzaakt. De aboriginals verhuisden uit de bush naar de westerse wereld en leden in korte tijd allemaal aan overgewicht en diabetes. Er werd een onderzoek gestart en de aboriginals werden weer in een bushrijke omgeving geplaatst. En wat bleek, na twee maanden waren ze allemaal afgevallen en hadden ze bijna allemaal geen last meer van diabetes. Het maakt voor mij voor eens te meer duidelijk dat je moet voeding dus je gezondheid kunt beïnvloeden. Hij geeft ook aan dat het niet alleen is wat je eet dat van invloed is op je gezondheid, ook de manier waarop voedsel gemaakt wordt, is van invloed (bijvoorbeeld de voedingsmiddelen die dieren krijgen toegediend of de manier waarop de grond wordt onderhouden van de gewassen die we eten).

Pollan behandelt in zijn boek 20 regels die je aan kunt houden bij het kopen van voedsel. Dit heeft hij ondertussen ook in een nieuw boekje uitgegeven onder de titel Food Rules. Dit lijstje is een klein voorproefje:

  • Mijd voedingsmiddelen die beweren goed voor de gezondheid te zijn.
  • Blijf weg uit de supermarkt
  • Eet wild voedsel wanneer dat kan
  • Haal uw brandstof niet waar uw auto dat ook doet
  • Luister naar uw buik

Bestel Een pleidooi voor echt eten van Michael Pollan.

Leave a Reply

