Dit is quinoa

Quinoa - bron: smulweb

Al een aantal keer heb ik geschreven over quinoa. Omdat me regelmatig gevraagd wordt wat het is, vandaag een verhaal over quinoa. Quinoa is een Zuid-Amerikaanse plant, die als graan wordt gebruikt (hoewel het officieel geen graan is). Er wordt in Zuid-Amerikaanse landen brood mee gebakken of pap van gemaakt. Quinoa heeft daarnaast een hele hoge voedingswaarde en past goed in een eetpatroon waarbij minder vlees wordt gegeten. En omdat het proteïne en complexe koolhydraten bevat past het ook goed in diëten.

In Nederland koop je quinoa in de natuurwinkel of betere supermarkt. Ik kocht het bij de Vegetarische Slager. Ik heb er verschillende gerechten mee gemaakt. Je kunt het bereiden zoals je ook rijst, bulgur of couscous maakt, bijvoorbeeld met een groentenmix. Gisteren maakte ik een cake met quinoa, die erg goed smaakte, het is een cake met een iets stevigere en minder zoete, vette smaak. Quinoa kun je ook heel goed gebruiken in salades of andere gerechten. Experimenteer en ontdek hoe jij quinoa het lekkerst vindt.

Op Seniorennet vond ik onderstaande beschrijving van wat quinoa is:

Quinoa wordt beschouwd als een graan, maar behoort eigenlijk tot dezelfde familie als spinazie, rode biet en snijbiet. De kleine zaadkorrels lijken op een kruising van gierst en sesamzaad en hebben een nootachtige smaak. Het quinoazaad is meestal geel en heeft een grote kiem, waarin de meeste voedingsstoffen zitten.

4 thoughts on “Dit is quinoa

  1. Ik heb afgelopen weekend quinoa gegeten in een detox-salade in Frankrijk. Ik had geen idee wat het was. Men kon mij vertellen
    dat het een ‘soort graan’ is, maar daar werd ik nog niet wijzer van. Gaan zoeken op internet en kwam ook hier terecht.
    Het was wel apart, ik kan niet direct zeggen waar ik het naar vind smaken.

  2. Dankjewel voor de uitleg en de foto. Ik kwam quinoa tegen als ingredient in een recept van het southbeachdieet. Omdat ik er nog nooit van gehoord had, ben ik het gaan zoeken op internet. Zo kwam ik hier terecht.
    Mijn moeder verdraagt geen vlees, nu heb ik meteen een leuk diner-recept voor haar.

  3. ja en naast zwarte schijnt er ook nog rode quinoa te zijn. de foto is volgens mij ook wel op een aparte manier vergroot…. omdat ik nog steeds geen werkende camera heb, kon ik de quinoa niet zelf fotograferen….

  4. Wij hebben quinoa leren kennen in Peru, waar er meestal een hartige pap van gemaakt wordt. In België kan je quinoa ook gewoon in de Delhaize kopen. De korreltjes zijn volgens mij wel heel wat kleiner in het echt dan op de foto (toch de quinoa die ik ken). Naast gewone witte bestaat er ook zwarte quinoa.

Leave a Reply

