Boek: De Italiaanse Kookschool van Alba Pezone

Dit weekend stelde ik mezelf weer eens voor wat kook-uitdagingen. Verlekkerd en geënthousiasmeerd door de kookboeken van Alba Pezona kook ik een aantal typisch Italiaanse gerechten die ik nooit eerder heb gemaakt. Eigenlijk ben ik altijd een beetje huiverig voor het maken van klassiekers. En dan zeker Italiaanse klassiekers die altijd overal en nergens op de kaart staan. Dan vraag ik me af of ik dat gerecht wel net zo lekker kan maken als alle goede varianten die ik ooit al eens heb geproefd.

Dit keer zet ik me over die angst heen, want met dit Italiaanse kookboek in de hand, weet ik zeker dat het me gaat lukken. Het zijn ook niet de moeilijkste gerechten uit de Italiaanse keuken….

Dat ter inleiding. Uiteindelijk gaat het om de kookboeken van Alba Pezone. Het is een cassette met drie kookboeken. Boek 1 heeft verschillende menu’s uit verschillende Italiaanse streken. Opvallend: er is niets uit Piemonte of Turijn bij. Alba geeft de originele receptuur, Pasta Carbonara zonder creme fraiche, Ossobuco zonder tomaat en echte tiramisu. Boek 2 legt uit hoe je pasta-, pizza- en gnocchideeg maakt, maar ook welke gereedschappen je beslist in je keuken moet hebben en hoe traditionele Italiaanse producten gemaakt worden. Boek 3 heeft verschillende menu’s waarin in elk gerecht hetzelfde ingredient wordt gebruikt, bijvoorbeeld tomaat, olijfolie of aubergine. En dat levert hele interessante gerechten op, bijvoorbeeld toetjes met parmezaanse kaas en aubergine.

Dit weekend maak ik Tiramisu en Carbonara.

Vrijdag staat de tiramisu op het programma en hoewel ik mijn dag niet zo heb, is het resultaat heerlijk. Bijna net zo goed als de beste tiramisu die ik ooit heb gegeten! Zaterdag is het tijd voor een mini-familiediner. Het voorgerecht is een van mijn eigen favorieten (witlofsalade met peer en blauwe kaas), het hoofdgerecht Spaghetti Carbonara. Een fantastisch gerecht om te maken. Het is zo simpel en door mijn perfecte voorbereiding (dat gebeurt niet vaak) is het koken ook nog eens heel relaxt. Het komt ook door de duidelijke aanwijzingen van Alba Pezone dat mijn gerechten zo goed lukken meteen de eerste keer. Met deze kookboeken hoef ik dus niet meer bang te zijn voor mislukkingen. Alba blijft een favoriet in mijn keuken!

De Italiaanse Kookschool van Alba Pezone (2009, Uitgeverij Terra Lannoo)

Bestel De Italiaanse Kookschool van Alba Pezone.

One thought on “Boek: De Italiaanse Kookschool van Alba Pezone

Leave a Reply

