Verschil van mening

Afgelopen weekend aten we bij Boekencafé Restaurant Schrijvers in Eindhoven. Omdat ik zelf al jaren het idee heb een boekencafé te openen, wilde ik zien wat de concurrentie doet op dit gebied. Op de site staat dat de kok het leuk vindt om met biologische, seizoens- en streekproducten te werken en het menu ziet er aantrekkelijk uit. We zijn klaar voor een avondje culinair genieten.

Bij binnenkomst zie ik meteen dat dit een plek is die compleet anders is ingericht dan ik zelf doen. Het café is groot en ruim opgezet met langs alle muren boekenkasten. Toch voel ik de sfeer die bij boeken hoort niet. De gasten kijken niet om naar de boeken, maar komen om te borrelen en eten.

We kiezen voor het verrassingsmenu, wel twee verschillende menu’s, dan kunnen we lekker veel proeven. We geven aan dat we ook vegetarisch willen eten, maar dat blijkt niet aan de kok gemeld. Dus krijgen we een vis- en een vleesmenu. Het voorgerecht smaakt goed, het vleesmenu bestaat uit lamspaté met zoetzure pompoen (een verrassend lekkere combinatie), het vismenu uit drie verschillende soorten vis (coquille, paling en Stellendamse garnalen).

Het hoofdgerecht vind ik weinig creatief. Het vleesgerecht is een entrecôte met truffelpesto, een saus met bosui en aardappeltjes in de schil gekookt. Het visgerecht is heilbotfilet met dezelfde truffelpesto, kumquatsaus en dezelfde aardappeltjes. Als side dishes nog meer aardappeltjes en doorgekookte brocolli met weer een sausje erover heen. Misschien is het omdat het zaterdagavond is er geen tijd en ruimte is voor creativiteit. Ik vind het te makkelijk. Daarnaast vind ik dat er te veel saus op het bord ligt, dat er te veel extra’s op het bord liggen die niet nodig zijn. Het komt niet vaak voor dat ik eten op mijn bord laat liggen, maar het smaakt gewoon niet.

Als toetje krijgen we chocolademousse met karamelsaus, huisgemaakt vanille-ijs en chocolade-zand. Als ik dit menu vergelijk met wat er op de kaart staat, ben ik teleurgesteld in de creativiteit van de kok. Een verrassingsmenu is niet alleen een verrassing van wat je krijgt, maar moet ook een uitdaging voor de kok zijn. Dat gevoel krijg ik vandaag helaas niet.

Na het eten nodigen we de chef uit bij ons aan tafel. We hebben een gesprek over biologisch boodschappen doen. Hij vindt biologische producten te duur en kan dit niet terugverdienen in zijn gerechten. Ik geef aan dat ik denk dat je door met goede ingrediënten te werken, veel minder ingrediënten nodig hebt en naar verhouding dus hetzelfde kwijt bent, wanneer je heel veel op een bord legt om smaak te maken. Achteraf blijkt dat hij de gerechten die passen bij een eetcafé op biologische wijze wil klaarmaken. En dan is het logisch dat het duur is en dat je concessies doet. Klanten willen kennelijk sausjes en extra’s en dat geeft hij ze.

Na dit gesprek nodigt de chef ons uit om samen een keer een compleet biologische maaltijd te komen eten. Dat aanbod slaan we niet af, ook al zal het even duren voor we daar gebruik van kunnen maken. Als we naar huis gaan, vraagt hij of we nog een stukje biologische kaas mee willen nemen. Als kaasliefhebbers slaan we dat natuurlijk niet af. We krijgen een doos vol biologische kazen (Blue de Wolvega, gorgonzola, schapenkaas en brandnetelkaas), waar we nog een paar dagen goed van genieten!

2 thoughts on “Verschil van mening

  1. Goede review! Ken het restaurant, maar heb er zelf nog nooit gegeten. En zal ik dat nu doen? Ik lees niet of je ook melding hebt gemaakt van de niet-erg-verassend-menu. Dat zou wel het kaaspakket verklaren, ha, ha!

Leave a Reply

