Recept: Sesamrepen

Sesamrepen

Al een tijd geleden schreef ik over sesam en over hoe gezond het is. Toen vertelde ik al veelbelovend dat ik wel eens sesamrepen zou gaan maken, maar het kwam er maar niet van. Tot ik dit weekend een dag vrij was en niet wist wat ik eens moest doen. Dus toch de sesam maar eens gepakt en de uitdaging aangegaan. In mijn Griekse kookbijbel van Tessa Kiros stond een recept van sesamrepen met pistache. Dat heb ik als uitgangspunt genomen, maar bij gebrek aan pistachenoten maakte ik de sesamrepen met zonnebloempitten en mijn persoonlijke mueslimix (havervlokken, lijnzaad, rozijnen en amandelen). Je kunt de sesam combineren met allerlei soorten noten en zaden, net wat je in huis hebt of lekker vindt. Dit is slechts een mix die ik als eerste uitgeprobeerd heb. Het lukte zo goed, dat ik het nog maar eens ga proberen!

Ingrediënten (ongeveer 12 stukjes):

50 gram suiker
4 eetlepels vloeibare honing
100 gram sesam
40 gram zonnebloempitten
25 gram mueslimix 

Rooster de noten en zaden in een pan met antiaanbaklaag, tot ze licht geroosterd zijn. Doe de suiker in een pan en laat smelten (dit duurt even, dus wordt niet ongeduldig, maar zorg dat het niet te donker wordt). Ga dan op een afstand staan en voeg de honing toe. Meteen daarna voeg je de noten en zadenmix toe en meng je dit tot je niet verder meer kunt roeren. Doe het totale mengsel dan op een stuk bakpapier en vorm er een plak van die ongeveer 5 mm dik is en een vierkante vorm heeft. Laat het even rusten en snijd het in stukken. Wacht hier niet te lang mee, dan is het te hard om nog te snijden.

Leave a Reply

