Belonen op basis van wat jij het waard vindt…

Sinds ik niet meer in Nederland woon en werk, probeer ik te werken op basis van het uitgangspunt ‘Geef wat je het waard vindt’. Veel mensen vinden dit raar, omdat ze denken dat anderen niet in staat zijn een realistische waardering te geven. Ik ben het daar niet mee eens, zeker niet als je een waardering vraagt voor iets wat je graag doet en waar je goed in bent.

Het is een concept wat ik jaren geleden leerde van Martijn Aslander. Hij vertelde dat hij dit altijd voorlegt aan opdrachtgevers en daar goed van kon leven. Hij vertelde ook dat je dan lang niet altijd geld krijgt, maar ook vergoedingen als kaartjes voor de trein, hotelovernachtingen, etc. Ik weet niet of dit altijd opgaat en of je er helemaal van kunt leven, maar hier, naast mijn vaste inkomen, is het een goede mogelijkheid om te kijken of het werkt… Want wie kan er nu beter bepalen wat iets waard is dan de klant/gast die gebruik maakt van mijn diensten. Sommige gasten kijken min of meer verschrikt op en willen toch een kostprijs weten, maar dit komt meestal voort uit het feit dat ze mij niet te kort willen doen.

En ik moet zeggen, het werkt. Mensen waarderen het eten hoger dan ik gedacht had, want hoewel je natuurlijk niets wilt verwachten, ga je toch een beetje gissen hoe de waardering zal zijn. Op dit moment gebruiken we het principe alleen als ik een avond kook voor onze gasten in de flottielje. Omdat ik nog niet zo lang kook en ik vaak aparte smaken bij elkaar breng, is het altijd afwachten wat mensen ervan vinden. In de situatie hier is het de hele sfeer die meetelt in het bepalen van de waarde van de avond. De plek waar we liggen (meestal een verlaten baai) en dan met z’n allen eten aan boord van een van de boten. Òf op een dinghyvlot, dat samen met de gasten in elkaar gezet wordt, terwijl ik sta te koken. Maar natuurlijk beoordelen mensen vooral hoe lekker en divers het eten smaakt. En omdat ze bewondering hebben voor het feit dat ik het voor elkaar krijg in mijn kleine keukentje hier aan boord bij een gemiddelde temperatuur van 30 graden Celcius.

Straks als we een maand in Nederland zijn (in november en deel van december), wil ik dit ook in Nederland uit te proberen. Dus geef je in november of december een feestje en heb je iemand nodig om de catering te verzorgen (dit kan een diner thuis zijn of een buffet op een nader te bepalen locatie), laat het me weten. Ik zal je zeker niet teleurstellen en ik weet 99% zeker dat jij mijn inzet op de juiste manier zult belonen!

Ennuh, mocht je het nog in de zon willen uitproberen? Boek dan snel een ticket naar Corfu en zeil mee in de flottielje. We varen nog een paar weken en dan is de zomer ook voor ons voorbij….. Meer informatie over de boten en prijzen: www.occyachting.nl.

Leave a Reply

