Yes we Canteen!!

Deze week vindt bij de universiteit van Amsterdam aan de Oudezijds Achterburgwal het event Yes we Canteen plaats. Het was het eerste food-event wat ik bijwoonde in Nederland en het verheugde me te zien dat er zoveel leuke ondernemers zijn met een passie voor eten, die dit graag willen delen!

‘Yes we canteen’ wil de kantine op z’n kop zetten! Dit door een vernieuwend niet- Nederlandse foodcourt neer te zetten, in de kantines van hogescholen en universiteiten.  Nu wordt de kantine vaak gerund door één aanbieder. Dit is vaak een grote keten, die voor de massa produceert. In het foodcourt zie je enthousiaste ondernemers die met zorg en aandacht hun producten hebben bereid met voornamelijk verse ingrediënten. Het grootste deel van de ondernemers wil ook zoveel mogelijk gebruik maken van lokale, seizoensproducten en waar mogelijk biologisch.

Ik breng er een groot deel van de dag door met het bezoeken van de diverse kraampjes en zie de drukte in de loop van de dag toenemen. Maandagochtend om 10 uur zijn studenten nog niet echt te porren voor een vernieuwend ontbijtje! Maar naarmate het lunchmoment vordert stromen de studenten binnen en is het druk bij de verschillende uitstallingen. Het is natuurlijk de eerste dag en het verhaal moet nog gaan rondzingen op de universiteit. De reacties zijn in ieder geval positief over het eten.

Ik proef een heerlijke hartige muffin met gegrilde groenten en geitenkaas van The Mad Bakers, terwijl ik een leuk gesprek heb met eigenaren Ashley en Vanessa. Ik drink een kop groene thee van Anne en Max, eet een tosti van Baaf met geitenkaas en vijgencompote, een champignonsoep van de Kleinste Soepfabriek (van de stand van Cousine), een spinazietaart van Peperwortel. Als toetje nemen we nog een heerlijke koek en scone (met zelfgemaakte kweeperengelei uit Frankrijk en een geweldige lemon curd) van The Mad Bakers. Gelukkig hoef ik niet alles alleen op te eten… Dat zou een beetje te veel van het goede zijn!

Of het een haalbaar concept is, weet ik niet.Het ziet er geweldig uit, maar je moet ondernemers hebben die dagelijks het eten op de universiteit willen bereiden. Of daar personeel voor in willen schakelen. Het leuke nu is natuurlijk dat de ondernemers gepassioneerd een verhaal over hun eten kunnen vertellen, maar in een echt foodcourt zal hier natuurlijk minder ruimte voor zijn. De tijd zal het leren of het werkbaar is. Het was in ieder geval een leuke plek om weer eens bij te praten met een oude bekende van me, Jeroen Komen. Mijn dank is groot voor de prachtige foto’s die hij die dag heeft gemaakt.

Je vindt er een aantal op deze pagina, de rest vind je op de Facebookpagina van Yes we Canteen.

Leave a Reply

