Recept: Aardperensoep van Yolanda van der Jagt

Uit het kookboek Hollandse Kramen van Yolanda van der Jagt maak ik de aardperensoep met cantharellen. Ter ere van mijn verblijf in Nederland hebben we weer eens een keer door de week jaarclub-eten en ik mag koken! Het wordt een driegangendiner:

– Aardperensoep met oesterzwammen
Rode bietenrisotto
– Pompoen-chocoladetaart

Aardperen

De aardperensoep hoort volgens het recept met verse peterselie en cantharellen maar dat is er niet in de biologische winkel, dus vervang ik de cantharellen door oesterzwammen en laat ik de peterselie weg. Het leuke aan een soep maken die ik niet zelf heb bedacht is dat het me meteen weer op ideeën brengt. In dit recept wordt bijvoorbeeld bleekselderij gebruikt. Ik ga er vanuit dat het is om meer smaak te maken. Ik vind de verhouding bleekselderij ten opzichte van de aardpeer wat overdreven als ik het in de pan gooi (ik houd namelijk niet zo van bleekselderij). Maar ik volg het complete recept en ga ontdekken wat de bleekselderij doet met de smaak van de soep.

Ik ben enorm verrast als ik de soep gepureerd heb, want je proeft de bleekselderij helemaal niet en de aardpeer des te meer. Mijn vriendinnen zijn super enthousiast over de smaak, de meesten hebben nog nooit aardpeer gegeten. Ik had zelf al goed voorgeproefd in de keuken, ik was bij de eerste hap al verkocht!

Voor wie zich ook wil laten verrassen, volgt hier het recept.

Ingrediënten:

3 eetlepels roomboter
5 sjalotten, in dunne plakjes
3 stengels bleekselderij, fijn gesneden
450 gram geschilde aardpeer in stukjes
1,5 liter kippenbouillon
250 ml slagroom
250 gram cantharellen
3 eetlepels fijngehakte bladpeterselie 

Verhit 2 eetlepels boter in een soeppan, fruit de sjalot 5 minuten op matig vuur. Voeg de bleekselderij en aardpeer toe en bak dit samen nog enkele minuten.
Roer de bouillon erdoor en voeg naar smaak zout en peper toe. Breng de soep aan de kook, draai het vuur laag en laat de soep 40 minuten zachtjes koken. Voeg na een halfuur de slagroom toe. Pureer de soep met een staafmixer of in een keukenmachine.
Maak intussen de cantharellen schoon. Schrap met een aardappelschilmesje de steel van elke paddenstoel schoon. Was ze kort in koud water en snijd de grote exemplaren in stukken. Verhit de resterende boter in een koekenpan en bak de cantharellen goudbruin en gaar. Bestrooi ze met zout en peper.
Breng de soep opnieuw tegen de kook aan. Schep de soep in diepe borden en verdeel de paddenstoelen en peterselie erover.

Leave a Reply

