Boek: Eet jezelf mooi, slank en gelukkig – kookboek

Amber Albarda - Eet jezelf mooi, slank en gelukkig kookboekAfgelopen zomer raakte ik geïnspireerd door het boek van Amber Albarda, Eet jezelf mooi, slank en gelukkig. Ik hoopte dan ook dat er een kookboek zou komen, zodat ik wat meer kon experimenteren in de keuken met haar uitgangspunten.

in september kwam haar kookboek uit (onder dezelfde titel) en daar ben ik de afgelopen weken ingedoken. Het is wederom een zeer goed leesbaar boek, wat goed is vormgegeven. Wat me wel opvalt is dat er bijzonder vaak wordt genoemd dat de ingrediënten die ze gebruikt heel erg gezond zijn (en omdat dit juist de essentie van het boek is, vind ik dat wat overdreven). Maar het leuke aan het boek is dat het je vertelt wat je beter wel en niet kunt eten en waarom, met daarbij een groot aantal recepten. Er staan verrassende combinaties in zoals gegrilde kalkoenburgers (gemaakt van kalkoengehakt) met gezonde frietjes (gemaakt van pastinaak) of zeebaars met venkeltopping uit de oven. Het doet mij meteen verlangen naar lekkere gezonde maaltijden en vooral heel veel uit proberen. Dat heb ik met een aantal gerechten ook gedaan, daarover later meer.

Wat ik bijzonder leuk vind aan het boek is de uitleg over het ontbijt, omdat dit voor mijn gevoel in heel veel kookboeken wordt overgeslagen. Een goed ontbijt is van essentiëel belang voor een goede gezondheid. Ook al denk je dat je ‘s ochtends niet kunt eten, je moet je spijsvertering op gang brengen en dat kan alleen maar door te ETEN. Vervolgens is er dan de keuze wat je eet en die keuze is voor iedereen anders. Volgens Amber Albarda is het van groot belang dat je je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Als je dit doet heb je nooit meer de behoefte om te snaaien. Je lichaam vertelt je wat je beter wel en niet kunt eten.

Zo is het voor de een wel goed om de dag te beginnen met eieren, de ander eet liever yoghurt met muesli. Maar allereerst is het goed om als je wakker wordt te beginnen met een glas water. Vervolgens ontbijt je binnen een uur nadat je wakker wordt. Amber stipt aan dat er bepaalde dingen zijn die je beter kunt laten tijdens je ontbijt:

1. Een grote bak fruit eten (fruit bevat veel fruitsuikers die je bloedsuikerspiegel uit balans brengen, als je er een eitje bij eet, wordt dit effect verminderd)
2. Helemaal NIETS eten (hierdoor krijg je de rest van de dag juist eetaanvallen en ga je snaaien en snoepen)
3. Een geroosterde boterham met jam of honing eten (dit lijkt bescheiden, maar ook hiermee breng je je bloedsuikerspiegel  op een verkeerd niveau)
4. Koffie met een croissant eten (te weinig eiwitten, te veel vet en lucht, maakt dat je snel alweer wilt eten)
5. Witte boterham met hagelslag of chocopasta eten (geen vezels, alleen maar suiker, ook hierna heb je al snel weer zin in meer eten).

Het beste kun je bij je ontbijt kiezen voor de goede koolhydraten, dat wil zeggen, vezels, vezels, vezels. Dus kies eens voor quinoa, basmatirijst of volkoren pasta bij je ontbijt. Er zal een wereld voor je opengaan (aldus Amber Albarda). Hoe ik mijn nieuwe ontbijtervaring heb beleefd, lees je binnenkort!

Ik laat het boek in de keuken liggen om me te inspireren en te experimenteren, want met de ideeën van Amber in mijn achterhoofd probeer ik af en toe iets nieuws!

Klik hier om het kookboek van Amber Albarda te bestellen.

3 thoughts on “Boek: Eet jezelf mooi, slank en gelukkig – kookboek

  1. Pingback: Boek: Amber beantwoordt | Alles over eten

  2. Pingback: Stevia | Alles over eten

  3. Pingback: Ontbijten en bakken met Amber Albarda | Alles over eten

Leave a Reply

