Ontbijten en bakken met Amber Albarda

In mijn boekrecensie over het kookboek Eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber Albarda vertelde ik al dat ik lekker met haar recepten aan het experimenteren ben geslagen. Het begon met het recept voor meesterlijke muffins. Muffins gemaakt met amandelmeel, hüttenkäse, boekweitmeel, zongedroogde tomaatjes, verse basilicum en Parmezaanse kaas. Het was een hit, niet alleen ik, maar ook mijn gasten vonden ze geweldig. En dat waren ze ook. De titel meesterlijke muffins waren ze zeker waard.

Maar toen…. Ik had daarna een heleboel boekweitmeel over en wilde een appelcake maken. Dus dacht ik slim te zijn en het recept uit dit kookboek te nemen voor de rustieke blauwe bessencake. Daarbij verving ik de blauwe bessen door appel en de agavesiroop door honing. En ik verving de dubbelkoolzure soda met niets, want ik ging er vanuit dat die kleine hoeveelheid niet veel invloed zou hebben op het gerecht. Nu lees ik op internet dat dubbelkoolzure soda juist goed werkt als je ahornsiroop gebruikt en dat het drie keer zo sterk werkt als bakpoeder. Waarschijnlijk had ik een heleboel extra bakpoeder moeten toevoegen nu ik honing als zoetmiddel had gebruikt. Ik weet het niet, maar het geheel smaakte nergens naar.

Ja, naar zand of gesteente….. Ik heb het zelf geprobeerd, maar na een half stuk ben ik afgehaakt en ook de overige testers waren niet erg enthousiast. Jammer maar helaas, dit gerecht van Amber gaat niet mee naar de volgende ronde (of misschien als ik blauwe bessen, dubbelkoolzure soda en agavesiroop heb gevonden).

De volgende dag experiment nummer 2…. Een anders dan anders ontbijt. Ik had Arjan zo gek gekregen dat hij wel mee ging doen met mijn experiment (hij probeert altijd alles, maar deze uitdaging vond ik het toch wel waard om even te checken of hij het ook wel degelijk wilde uitproberen). Dus nadat hij het hele pad sneeuwvrij had gemaakt trakteerde ik hem op een heerlijke bordje Havermout met Fetakaas en vijgen (die ik verving door abrikozen, omdat ik geen vijgen in huis had). Het resultaat zag er verbluffend gelijkend uit met de foto in het boek. Toch had ik eigenlijk meteen al zo mijn twijfels. Ik heb er geen moeite mee om hartig te ontbijten, maar ontbijten met warme havermout, nee daar ga ik me geen tweede keer aan wagen.

Arjan bekeek zijn bord en zei na één hap: ‘Sorry, ik ga het niet verder opeten, dit is niets voor mij.’ Zelf heb ik doorgezet en heb ik de helft van het bord leeggegeten (ofwel totdat de feta, abrikozen en pijnboompitten opwaren). De rest van de havermout heb ik laten staan en uiteindelijk weggegooid.

Zelf ontbijt ik elke ochtend met een bak yoghurt met lijnzaad, havervlokken, rozijnen en gojibessen. Soms met wat vers fruit erbij, soms met wat kaneel. Het is voor mij het perfecte ontbijt en af en toe wissel ik het af met een verse smoothie (vers fruit, havervlokken, lijnzaad en gojibessen) of zelfgemaakt bruin brood met roomboter en honing en heel af en toe maak ik een soort omelet met havervlokken, lijnzaad en rozijnen. Sommige dingen kun je maar beter laten voor wat ze zijn, ook al is variatie erg belangrijk in een goed voedingspatroon!!

7 thoughts on “Ontbijten en bakken met Amber Albarda

  1. Wat grappig, ik kom net voorbij jouw blog hier over het boek van Amber Albarda. Ik vond de havermout met feta en vijgen wel heerlijk. Ik denk dat het echt gaat om de juiste combinaties maken, want abrikozen lijken mij er ook niet erg lekker bij. Zelf ontbijt ik iedere ochtend met warme havermout, tijdens het koken doe ik er soms 2 dadels in stukjes door zodat het wat zoeter smaakt. Of ik laat ze weg en doe er na het koken bijvoorbeeld stukjes vijg of ongezwavelde abrikozen, kaneel en walnoten door. Groetjes marleen

  2. Hoi,
    ik vond de pindakaas koekjes erg lekker. Mijn zoon (dol op pindakaas) helaas niet. Ik heb het recept wat aangepast: de helft minder agavesiroop en de pindakaas vervangen door bijvoorbeeld sesampasta (of welke andere notenpasta je ook wilt). Ineens is het geen zacht koekje meer maar een lekker, niet te overheersend, koekje. Ik ga zeker door met deze variant.
    Angeline

  3. Ik bennsuper enthouisast over alle receptem, echt alles heerlijk!!! Ook de havermout apel en wuina blauwe bes mmmhhh
    Haha ook ik heb de rustiek blauwe bessen cake gemaakt ( ook geen succes😉
    De pindakaasbkoekjes niet lekker … En de chocolade nootjes( brownies) redlelijkmlekker, deze probeerik nogmeens een keer ,maar lijkt gewoon niet op brownies.

    Ik was ijverig aan het bakken, maar deze keer was het dus echt iets ” te” gezond , haha en serieus wij lusten echt alles en goede eters,maar dit is gewoon naar onze kippen gegaan…

    GROET LOUISE

    • Ik had diezelfde ervaring met de chocoladenootjes, ze werden goed gegeten, maar zelf vond ik het ook niet lijken op brownies:)
      Misschien is gezond bakken toch niet echt iets wat de toekomst heeft, moeten taarten niet gewoon lekker zoet zijn??
      Groet, Irene

  4. Pingback: Succes met boekweit!! | Alles over eten

  5. Ik heb het boek ook, en dat recept stond me nooit zo aan.
    Ben blij dat jij het geprobeerd hebt haha.
    Fijn ook dat ik veel recepten van jou kan gebruiken en toch gezond kan eten, je website is super handig en overzichtelijk Plus! de foto’s erbij zijn super.

Leave a Reply

