Boek: Thuiskoken met Ferran Adria

Voorpagina Thuiskoken met Ferran AdriaElBulli, hét restaurant van topkok Ferran Adria, is dicht. Voor wie nog nooit van ElBulli heeft gehoord, het is dat restaurant in Spanje waar je een menu van 35 gangen krijgt voorgeschoteld en waar je smaakexplosie op smaakexplosie krijgt. Gerechten gemaakt op basis van allerlei moleculaire kooktechnieken. Mijn ding qua koken is het niet helemaal, hoewel ik er best een keer geld voor over had gehad om daar te gaan eten. Maar voor ik wist dat het überhaupt bestond was het al gesloten. Jammer maar helaas….

Maar gelukkig is er nu het boek ‘Thuiskoken met Ferran Adria’. En dat is niet zoals je denkt ee nkookboek met allerlei moeilijke gerechten met moleculaire technieken. Het is een overzicht van de personeelsmaaltijden van het restaurant. Want elke dag kregen de personeelsleden van ElBulli een driegangenmaaltijd voorgeschoteld. En omdat ik zelf elke dag een driegangenmenu moet voorzetten wilde ik dit boek zeker meenemen.

De gerechten zien er niet moeilijk uit, de ingrediënten kan ik hier ook krijgen en de uitleg is perfect. Het boek geeft eerst een aantal basisrecepten, voor sofrito, bolognese saus, pesto en aïoli, van die dingen die elke kok in zijn koelkast of vriezer moet hebben. Het grappige aan het boek is (daarom is het boek zo dik en groot) dat elk gerecht tot in de puntjes is uitgelegd en dan niet met woorden, maar met beelden.

Receptpagina Thuiskoken met Ferran Adria

Receptpagina

Elk driegangenmenu begint met een overzichtspagina waarop een foto staat van alle ingrediënten, met tevens een tijdslijn van wat je wanneer moet klaarmaken. Daarna per gerecht 1 à 2 pagina’s uitleg van het recept. Met een ingrediëntenlijst voor 2, 6, 20 of 75 personen. Daarna een fotoreportage met alle stappen die doorloopt om het gerecht te maken.

Het is best leuk om te werken met fotobeschrijvingen, omdat je precies ziet wat je moet doen. Dit boek maakt het je echt makkelijk en het is zo duidelijk uitgelegd dat je jezelf daarna gewoon een topkok voelt! Ik weet niet of ik het zelf veel zal gebruiken, maar het is leuk om te kijken en ideeën op te doen!

Klik hier om het boek te kopen.

Leave a Reply

