Lijnzaad

Zoals ik in mijn bericht over poep al aangaf is lijnzaad een essentieel voedingsmiddel voor een goede stoelgang. En het werkt ook vaak zeer snel. De afgelopen weken zette ik mijn collega’s regelmatig een heerlijke vruchtenshake voor met havervlokken en lijnzaad en gemiddeld genomen duurde het bij hen zo’n 10 minuten voor ze naar het toilet renden…

Lijnzaad is een goed middel bij een lastige stoelgang.

Lijnzaad is een goed middel bij een lastige stoelgang.

Dat is niet het enige waar lijnzaad goed voor is. Lijnzaad zorgt bijvoorbeeld voor een vol  gevoel, waardoor je minder snel weer iets wilt eten. Dit is bijvoorbeeld prettig als je wilt afvallen. Ik eet lijnzaad altijd met wat yoghurt, havervlokken en rozijnen of gojibessen, hier kan ik een lange tijd op functioneren voor ik weer honger krijg. Een goed begin van de dag!

Lijnzaad is ook lekker in smoothies of salades, je kunt lijnzaad zelfs gebruiken ter vervanging van eieren als je aan het bakken bent (vervang maximaal 2 eieren door 2 eetlepels lijnzaad die je hebt geweekt in een paar eetlepels water). Hier in Italië hebben ze zelfs speciaal lijnzaadbrood. Als je zelf brood maakt, kun je lijnzaad natuurlijk ook toevoegen aan je broodmix. Neem dagelijks een of twee eetlepels en meng dit met melk of yoghurt, belangrijk is namelijk wel dat de lijnzaad zich mengt met vloeistof voor de beste werking!

Lijnzaad is supergezond en heeft een kankerbeschermende werking, is uit onderzoek gebleken. Ook is het een voedingsmiddel wat helpt bij prostaat- en overgangsklachten vanwege de fyto-oestrogenen en vetzuren die het bevat.

Probeer het eens uit, lijnzaad is te koop in de supermarkten (in het Zonnaturaschap) en bij de biologische winkel. Het is niet duur en je doet vrij lang met één verpakking.

Leave a Reply

