Wordt Nederland echt gezonder?

‘Begin je week met een reep en een shake!!!’

Een vreselijk irritant melodietje dat je de hele dag door op de radio hoort. En wat je ertoe moet zetten om één dag in de week te lijnen, lekker afzien met een reep en een shake. JOEHOE!

Toen ik in het buitenland woonde, hoorde ik vele verhalen over dat Nederland steeds gezonder wordt en dat er steeds meer aandacht is voor biologische en duurzame levensmiddelen. Mooi dacht ik, als ik terug ben, is er veel veranderd.

Toch is het niet echt waar. Als je het in de gaten houdt zijn restaurant-eigenaren en winkeliers inderdaad bezig om betere producten en gerechten te maken. Dat is mooi, maar dat komt waarschijnlijk ook door de hype die er om heen hangt. En ik heb het gevoel dat er maar een kleine groep gevoelig voor is. Toch worden radio- en televisiecommercials nog steeds overstelpt met o zo gezonde producten als Soep in zak (waarom doe je niet zelf een paar verse groenten in de pan met wat water of room en pureer je het tot een soep) en het fantastische ‘Hartige saus’ (alleen de pot al verdoet mij de lust tot eten, laat staan de inhoud)?

En ja, als je dan de hele week soepen uit zak en hartige sauzen uit een pot eet, dan moet je maandag wel beginnen met een reep en een shake. Nog minder echte vezels, vitamines en mineralen, die je juist zo hard nodig hebt als je gezond wilt leven.

Lieve mensen, kies toch alsjeblieft voor echt eten. Het is echt niet moeilijk om af te vallen door te  ETEN. Kies voor de juiste producten, bepaal zelf hoeveel suiker of zout je toevoegt en laat je niet verleiden door pakjes die wel gemakkelijk lijken om klaar te maken, maar veel minder voedingsstoffen bevatten dan verse groente of fruit.

Echt waar: koken is zoveel leuker en smaakvoller als je zelf je gerechten in elkaar zet met echte ingrediënten die NIET uit een fabriek komen, maar van de boerderij!

One thought on “Wordt Nederland echt gezonder?

  1. Mooi artikel waar ik me helemaal in kan vinden. Gezonder word je door terug te gaan naar de ”basics” = een gezonde voeding en een sportieve levensstijl.

    Zal hier zelf binnenkort ook een artikel aan wijden.

Leave a Reply

