Vasten of eten??

Net terug uit Italië was er maar 1 ding dat ik wilde: mijn lichaam opschonen. In Italië heb ik voor mijn doen heel veel vlees en suiker gegeten en dat voelde ik overal, een paar kilo erbij, niet lekker in mijn lijf, maar vooral heel erg moe. Door te gaan vasten wilde ik me weer fit, energiek en schoon voelen.

De eerste dagen in Nederland waren we veel aan het logeren en dat betekent dat ik weer niet zelf kon bepalen wat ik at. Daardoor wilde ik alleen nog maar meer gaan detoxen. Ik had het boek Daytox van Kyra de Vreeze er weer eens bijgepakt om te kijken of ik dat een week ging volhouden. Een heftige discussie met mijn moeder en zusje volgden, het was belachelijk om op die manier te vasten, want je moest er veel te veel voor aanpassen. En daar hadden ze wel een beetje gelijk in. Toch liet het me nog even niet los.

Na bijna een week logeren vertrok ik dinsdagmiddag naar Den Haag, waar ik even een tijdje helemaal alleen ben. Een compleet nieuwe ervaring, want dat ben ik lange tijd niet geweest. En oh oh oh wat is dat toch lekker!! Niemand om rekening mee te houden, eten wat ik wil en vooral wanneer ik het wil omdat er niemand iets van me verwacht! Wat een genot.

Na een middag werd me al duidelijk dat ik helemaal niet ging vasten, maar ik ging eten! Eten wat ik wil. En dan eet ik rare combinaties, gewoon om het uit te proberen en te kijken hoe bepaalde producten met elkaar combineren. Dat zet ik dan liever aan niemand voor, want ik kan me vaak niet voorstellen dat anderen dat dan ook lekker vinden. De tests zijn aan ontwikkeling onderhevig, dus in de toekomst kan ik ze dan ook voor anderen maken.

Dinsdag maakte ik soep van gegrilde pompoen, bleekselderij, knolselderij, knoflook en een beetje teveel gedroogde rode peper. Gisterochtend een shake van appel, blauwe bes, kiwi, radijskiemen, lijnzaad, havervlokken, rozijnen, gojibessen en lijnzaad.

Daarna toog ik naar de biologische markt in Den Haag (die hier elke woensdag plaatsvindt), waar ik allerlei heerlijke gezonde en verse etenswaren haalde. Bulgur, couscous, biologische geitenkaas (mild en schimmel), lamsoren, radijsjes, snijbiet, raapstelen, walnoten, cranberries en heerlijk speltbrood met zonnebloempitten van Le Perron (net uit de oven, dus super vers!). Tijdens de lunch weer een kopje pompoensoep met wat sneetjes zelfgesneden brood.

Gisteravond gooide ik snel wat dingen door elkaar, rauwe lamsoren, cranberries, walnoten en bulgur met een dressing van sinaasappel, olijfolie, en tijm. Lamsoren had ik nog nooit gegeten en na het proeven weet ik zeker dat ik ze de volgende keer eet met een stukje lekker vette zalm, op het huidje gebakken!

Vanochtend was het weer tijd voor een shake, dit keer van gedroogde dadels, mandarijnen, peterselie, lijnzaad, havervlokken, gojibessen en rozijnen.

Tijdens deze detox lees ik 100% gifvrij van Julia Kang, en was ik bezig met het plaatsen van een aantal artikelen van Eva van Nieuwbrug op mamas.nl. Beide dames geven duidelijk weer dat je om af te vallen en je vitaal te voelen moet eten en niet moet minderen. Het gaat er alleen om wat je eet. Vers, biologisch, puur natuur, zelf koken en genieten van eten zijn de kernwoorden van een gezond en vitaal eten. Dus geen lightproducten, pakjes of afslankpoeders, maar echt vers eten. En dat is wat ik de komende dagen ga doen!!

Bij het ontbijt vanochtend las ik in de Happinez dat detoxen wel een beetje effect heeft, maar geen wondermiddel is. Dus nee, ik ga niet meer detoxen, maar gewoon lekker eten!!!

ps: mam, bij deze geef ik je dus gelijk;-)

Leave a Reply

