Restaurant: Vork en Mes

Restaurant Vork en Mes | Jonathan KarpathiosAfgelopen maandag was het dan zo ver. Ik ging een hapje eten bij restaurant Vork en Mes (het restaurant van Jonathan Karpatios) in Hoofddorp. Onderweg vraag ik me af wat me te wachten staat, ik heb zoveel positieve verhalen gehoord. Ik rijd gelukkig in één keer goed, wat in mijn geval een wonder mag heten, want het ligt best verdekt opgesteld. En bij het zien van het eerste bord met bewegwijzering vraag ik me toch af waar ik terecht ga komen. Maar eenmaal op de parkeerplaats zie ik dat ik goed zit. Een prachtig stukje natuur, midden in de Randstad. Het restaurant kijkt uit over een meertje en heel veel groen, waar je vanuit het restaurant (blijkt later) een prachtig uitzicht op hebt.

Eenmaal binnen word ik verrast door de inrichting. Het is stijlvol met een huiselijke sfeer, ik word vriendelijk ontvangen en dat geeft meteen het gevoel dat je welkom bent. Als ik net aan tafel zit komt chefkok Bastiaan Koenders me even gedag zeggen en me verzekeren dat we zeker gaan genieten vanavond. Ik ben benieuwd!

Het begint met een aperitiefje van bietenwodka met een soort champagne met een moeilijke naam (mijn wijnkennis reikt niet zo ver dat ik de naam daarvan onthouden heb). Het smaakt bijzonder en omdat ik niet zo veel gegeten heb die dag, hakt het erin. Even rustig aan doen maar. We beginnen met een heerlijk warm broodje uit de oven met roomboter en zeezout. Even op adem komen. Het voorgerecht is een groene salade uit de eigen kas met paddestoelen, croutons en een romige jonge kaas. Als hoofdgerecht een stukje kabeljauw, heel zacht met een krokant korstje (precies zoals ik het wil) en heerlijke groenten erom heen, onder andere asperges en verschillende kleuren wortels. Als toetje een citroentaart met eiwitschuim, sorbet van witte chocolademousse en munt, en een heerlijk warme chocoladecake.

Eten bij Vork en Mes is leuk, inspirerend en lekker en het mooiste is dat de porties zodanig zijn dat je niet met een overvolle maag naar huis gaat. Gewoon goed dus!

Na het eten krijg ik van Bastiaan nog een rondleiding door het gebouw en de aangrenzende moestuin. Ik ben blij dat ik met eigen ogen mag aanschouwen dat er ook in Nederland restaurants zijn waar gekookt wordt met eigen verbouwde ingrediënten!

2 thoughts on “Restaurant: Vork en Mes

  1. Pingback: Een lunch met Jonathan Karpathios | Alles over eten

  2. Pingback: Thuis koken – deel 1 | Alles over eten

Leave a Reply

