Kom uit de (voorraad)kast

He Irene, heb je volgende week iets te doen? In Bremerhaven zoeken ze een kok voor een paar dagen en ik dacht misschien vind je dat wel leuk.

Ja, net terug uit Italië, op zoek naar een baan en een huis, kan ik wel wat afleiding gebruiken. Dus neem ik de uitdaging aan om een week naar Duitsland te gaan en (op een tall ship van 42 meter)  te koken voor 26 Duitse mannen.

Er wordt me gevraagd een menu en boodschappenlijst te maken. Wat ik natuurlijk met veel plezier doe. Het moet simpel en vooral veel zijn. Ontbijt, lunch, diner en een toetje. Moet lukken. Als ik alles op papier heb staan, blijkt opeens dat ik me flexibel moet opstellen, want er is al een heleboel voorraad op de boot en het zou toch wel prettig zijn als ik dat zoveel mogelijk op maak….. Een greep uit het ‘overheerlijke’ aanbod: kidneybonen in blik, rode bieten in pot, sperziebonen in blik, maïs in blik, heel veel slagroom, salami en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ok dan, ik besluit om toch maar van mijn menu af te zien en te maken met wat er in huis is. Eerst maar eerst zelf de voorraad bekijken en dan een nieuw menu maken. Onbegrijpelijk hoe mensen kunnen koken met niet-verse ingrediënten en er dan ook nog eens zoveel van in huis halen dat je er de komende maanden mee toe kunt. Ik probeer er toch nog zoveel mogelijk verse groenten aan toe te voegen, want een week helemaal koken zonder verse ingrediënten dat wil ik mezelf niet aan doen.

Ik ben blij dat ik zo flexibel kan zijn met ingrediënten en dat ik met alles iets kan klaarmaken wat ook nog smaakt. De laatste lunch viel het beste in de smaak en dat was echt een leftovergerecht, een soep die een beetje leek op chili con carne. De ingrediënten:

Leftover spaghettisaus met kalkoenfilet
Leftover saus van goulash
6 blikken kidneybonen
3 zakken mexicaanse groenteschotel uit de diepvries
6 pakjes gebakken bacon
Een half zakje paprikapoeder
Een half potje marjolein
En natuurlijk zout en peper

Waarschijnlijk had ik ook de 5 potten maïs die er nog stonden gemakkelijk bij kunnen doen, want de pan ging schoon op……..

Nou kom ik wel vaker volle voorraadkasten tegen en ik heb altijd de neiging te gaan puinruimen. Dat eten kun je toch niet allemaal laten staan? En waarom kopen mensen zoveel in? Ik heb zelf nooit een voorraadkast gehad en had vaak precies genoeg in huis voor een week eten, maar dat geldt kennelijk niet voor iedereen. Toch ben ik wel benieuwd, hoe jouw voorraadkast eruit ziet. En weet je zeker dat je met al die ingrediënten ooit nog iets gaat maken? Misschien een leuk idee om eens een dag te organiseren waar we gaan koken met wat er nog in de voorraadkast ligt waarvan je niet weet wat je er mee moet?

Tips en ideeën zijn altijd welkom!!

Leave a Reply

