Under construction

Pfoe wat was het druk de laatste tijd. Vandaar ook de stilte op mijn blog. Er was zoveel te doen, zoveel leuke dingen om over te schrijven, maar de tijd ontbrak om dat ook echt te doen. En toen de tijd er was, begon de zon te schijnen en wilde ik naar buiten!! Nu is de avond gevallen, en kijk ik vanaf de keukentafel de tuin in. Een wonderlijk moment, want vandaag zijn om 21.15uur de tuindeuren nog open! Nu is het dan tijd voor een update van afgelopen week.

Vorige week was ik in België om met een vriendin een paar dagen alleen maar te praten over eten. Het ging in eerste instantie over vegetarisch eten, want we zijn allebei van mening dat het goed voor de wereld is als we met z’n allen minder vlees gaan eten. Zij is volledig vegetarisch, ik eet vlees/vis als ik er zin in heb en weet dat het vlees afkomstig is van dieren die een goed leven hebben gehad (dat is maximaal 1 x per week en vaak nog minder). We willen een steentje bijdragen aan de promotie van vegetarisch eten, maar weten allebei nog niet hoe we dat willen vormgeven. To be continued dus!

Eenmaal terug in Nederland mocht ik een dag proefdraaien bij Restaurant Vroeg in Bunnik om te kijken of ik bij hen in de keuken mag komen werken. Hoewel het natuurlijk even wennen was (werken in een professionele drukke keuken, waar ik niet de eindverantwoordelijkheid heb), heb ik het gevoel dat ik hier veel kan leren en ook veel kan bieden. Dus aan het eind van de dag heb ik besloten daar vanaf morgen aan de slag te gaan!

Zaterdag ging ik een dagje gaan zoeken naar seizoens- en streekproducten, omdat ik op zondagavond mocht koken voor de winnares van het driegangendiner. Ik startte op een tuinfair in Winkel, waar mijn boeken stonden in de ‘stand’ van Astresia (een zorgboerderij in Heerhugowaard waar ze groenten en planten telen). Ik nam uit de stand andijvie, rucola, verse munt en ramenas mee. Hiermee wilde ik een mooie voorjaarssalade maken als voorgerecht. Vanuit Winkel reed ik door naar Middenmeer waar ik boodschappen deed bij de Oudelander Eko Shop. Ik haalde oerzoet (als suikervervanger), aardbeien, geitenkaas en rabarber (die Ank nog even snel voor me uit de tuin plukte). Daarna door naar Spanbroek omdat ik ook nog scharreleieren en groene asperges wilde hebben. Daar stuitte ik op een heel leuk klein winkeltje op een boerenerf. Ze verkopen er in het seizoen alleen aardbeien, frambozen en asperges, maar hebben ook hele leuke kookcadeautjes…..

Eenmaal thuis, even lekker bijgekomen met een kopje Orzo Macchiato en het prachtige boek ‘Met mest en vork’ van Alma Huisken en Doortje Stellwagen. Daarna vast begonnen met de voorbereidingen voor het toetje voor zondag.

Zondag aan het eind van de dag reden we naar Vleuten, waar Jeroen, Mirjam, Berthe en Neshma (en Arjan, die af en toe hielp met opruimen en alles heeft gefilmd) hebben genoten van een heerlijke voorjaarssalade, aspergerisotto en taart met aardbeien- en rabarbermoes (het filmpje komt snel online!).

Vanochtend naar Amsterdam voor een kennismakingsgesprek met Eke Mariën van Boerenjongens. Super inspirerend èn food for thought.

Dit was in een notendop een kijkje in my life under construction, want dat er veel aan het veranderen is, dat is een feit!!

Leave a Reply

