Lekker Hollands in de lente!

Je kunt er momenteel niet meer omheen. Het is weer tijd voor asperges! En ik ben er dol op. Nog maar een paar jaar geleden ontdekte ik dat ik mezelf jarenlang een heerlijke maaltijd heb ontzegd. Want wat zijn ze lekker. Ik eet ze het liefst zo simpel mogelijk, gekookt met een eitje en botersaus. Jammer dat het seizoen zo kort is, want ik wil ze wel elke dag eten!

Verder in het seizoen op dit moment zijn natuurlijk de eerste aardbeien. Nog lang niet allemaal even zoet, maar het blijft een traktatie als ze er weer zijn! Je kunt ze gewoon zo uit het vuistje eten, gebruiken in een vruchtensapje of smoothie, of in een salade met geitenkaas en groene asperges. Aardbeien zijn fantastisch om mee te experimenteren en te gebruiken in hartige en zoete combinaties.

RabarberEen minder bekende is wellicht rabarber, maar ook deze mag dit seizoen niet op je menu ontbreken. Lekker als rabarbermoes (eventueel aangevuld met aardbeien) of om ijs mee te maken. Ook voor rabarber is het seizoen kort, dus snel even genieten van deze lekkere lente-groente. Klik hier voor meer verhalen over rabarber.

Ook in het seizoen is spinazie, een heerlijke groente om salades mee te maken of soepen. Maar ook lekker als bijgerecht (bijvoorbeeld roergebakken met wat knoflook en verse basilicum en op het laatst wat pijnboompitten toevoegen).

Verder zijn groenten als rode bieten, witlof en bloemkool nog steeds in het seizoen en ook daarmee kun je heerlijk variƫren.

Wanneer je kiest voor groenten van eigen bodem en het seizoen, hebben ze de meeste smaak en hoef je er weinig aan toe te voegen om er ultiem van te genieten!

Leave a comment