Streekmarkt in Utrecht

De Streekmarkt Utrecht | TwijnstraatZoals ik al schreef vindt elke eerste zondag van de maand in Utrecht de Streekmarkt plaats. En hoewel het volgens de kalender al lang lente zou moeten zijn, kwam de regen met bakken uit de hemel bij aanvang van de markt afgelopen zondag. En het was koud, ontzettend koud. Het leek serieus wel winter…. (later bleek dat de temperatuur zondag hetzelfde was als eerste kerstdag dit jaar….).

Gelukkig bleef het droog het grootste gedeelte van de middag. Onze eerste uren brachten we (zoals ik al eerder schreef) door bij de Levensgenieter. Het leuke is dat je hoewel je lekker warm binnen staat en geniet van een goede kop koffie/thee, je toch de markt ervaart. Het is druk in de straat en de levendigheid straalt er vanaf, een heel ander gevoel dan een gewone winkeldag. Mensen kijken blij en gelukkig (ondanks het slechte weer), want de markt heeft een groot aantal stands met mooie producten uit de streek. Tegenover de winkel treedt het Utrechtse Orkest Bikavar op die Balkan-muziek speelt. Een mooie omlijsting van deze middag.

Op de Streekmarkt vind je alles voor het bereiden van een heerlijke maaltijd. Toch ontbreken naar mijn idee de stands met verse groenten en fruit wel (alleen een stand van Willem&Drees en een stand van EP Innovations). Al het andere (kaas, vlees, brood, chutneys, taarten, etc.) is in ruime mate te vinden.

Tijdens de markt sprak ik met de ondernemers Erik en Elles die heerlijke homemade chocolade maken, met Esther van Nougat&zo, en met Eveline van de Biowijnclub. Ik kocht kleine oranje paprika’s, tuinkers en radijsjes bij EP Innovations en had uiteindelijk veel te weinig tijd om alle stands goed te bekijken. Wel bedacht ik dat het ontzettend leuk is om dergelijke producten straks te gaan gebruiken tijdens mijn thuisdiners of catering-activiteiten.

Eenmaal thuis waren we helemaal gesloopt. En vanwege het weer was het absoluut tijd voor een heerlijk soepje. Bij de radijsjes zat een recept voor radijssoep. Ik had niet alle ingrediënten in huis, dus ik gaf er mijn eigen draai aan. Nooit geweten dat het mogelijk is soep te maken van radijsjes (en radijsblad), maar dat is het wel en het smaakte nog goed ook!

Zo was mijn bezoek aan de Streekmarkt, lekker en inspirerend. Jammer dus dat ze een lange zomerstop gaan houden en er pas op 2 september weer een markt is!

Leave a Reply

