To meat or not to meat??

Aan de kraam van Seeddharta.com

Aan de kraam van Seeddharta.com

Vlees of vleesvervanger?? Voor mij hoeft het beide niet, maar als ik kies, kies ik toch voor echt vlees. Vegetarisch eten doe ik vrijwel elke dag, en toch elke dag zonder vleesvervanger (natuurlijk wel met voldoende eiwitten, zodat ik hetzelfde binnenkrijg als iemand die wel vlees eet). Daarom vond ik het ook erg opvallend dat er afgelopen weekend op vegetarisch festival Viva las Vega’s voornamelijk gerechten werden aangeboden die wel erg leken op vlees… (op de sushi en de zoetige kant na natuurlijk).

Zo kon je een zeewier- of hennepburger proeven en verschillende gerechten met vleesvervangers op basis van soja. Dit is eigenlijk het enige minpuntje van de dag, want verder was het een zeer goed georganiseerd festival waar je films kon kijken, lekker kon struinen over de markt en allerlei gerechten kon proeven en je kon er workshops volgen. Helaas waren die al vol toen ik besloot naar het festival te gaan, dus die heb ik moeten missen. Verder kon je overal op de markt gaan zitten om iets te eten of drinken en daardoor hing er het gevoel van een gezellig feestje!

Met mijn vriend en een bevriend stel heb ik uiteindelijk een groot deel van de middag doorgebracht op het festival, voornamelijk omdat wij vrouwen graag veel verschillende dingen wilden proeven. Onze mannen vinden het niet erg om bij ons thuis vegetarisch te eten, maar zelf kiezen ze beide toch liever voor vlees. Toch aten ze met ons mee van de hennepburger (die volgens mijn vrienden wel wat weg had van falafel) en de vegetarische rijst/bonenschotel (die ik zelf niet lekker vond, maar dat komt omdat ik niet zo van bepaalde Aziatische kruiden houd die er veelvuldig in zaten). We dronken fruitshakes en een shake met banaan, mango en spinazie (die ik zelf erg lekker vond!).

BBQ'en met vlees!!

De avond BBQ

Wij hadden gelukkig een goede balans die dag, want na dit vegetarische festival gingen we door naar een niet-vegetarische BBQ. Daar was in ieder geval veel vlees voor mijn vriend en genoeg salades en niet vegetarische spiesjes en groenten voor mij.

Dus aan het einde van de dag waren we allebei moe maar voldaan en gevuld met heerlijk eten!

De volgende dag ging ik thuis lekker aan de slag, dus maakte ik bij het ontbijt gebakken eieren met tomaat, basilicum en mozzarella en ‘s middags een clafoutis met aardbei, framboos en rabarber. ‘s Avonds bleven er vrienden eten, dus met wat ik in huis had maakte ik een hartige tomatentaart, gehaktballetjes en een frisse salade. Nog wat lekkere kaasjes erbij en wat geroosterd brood en een goede fles Slurp!

Helaas zat het heerlijke weekend er veel te snel weer op…

Leave a Reply

