Variatie op de kaart

Variatie op de kaartAls je bewust vegetarisch eet, kan het nog wel eens lastig zijn om te kiezen als je uit eten gaat. Het aanbod is namelijk lang niet overal overweldigend en hoeveel restaurants hebben als vegetarische variant nog alleen de lauwwarme geitenkaassalade en vegetarische lasagna op de kaart staan? In het magazine Vega las ik een column van Renske de Greef die het prachtig omschrijft: “… en ik weet dat er aan een lauwwarme geitenkaassalade meestal deze culinaire monoloog vooraf gaat. ‘Oké, en nu nog iets vegetarisch…. Iets met sla? Ja, ik doe gewoon een hele hoop groene sla in een bak. Maar dan moet er nog wat bij… wacht, als ik nou eens een hele geitenkaas erop kwak? Stop ik ‘m eerst even in de oven. KLAAR!”

Er zijn inderdaad nog steeds restaurants die niet echt verder nadenken over vegetarische gerechten, of althans, nog niet. Ik denk dat de toekomst gaat leren dat restaurants niet meer zonder kunnen. Laatst heb ik zelf (bij gebrek aan beter) een salade met (ik geloof) rundvleesmedaillons besteld, maar dan zonder vlees en met extra kaas….. Gelukkig is het niet overal meer zo. En voor restaurants die hulp willen is er licht in de duisternis!

Want sinds twee jaar is er de stichting Variatie op de kaart. In samenwerking met Jonnie Boer van de Librije heeft oprichter Joris Heijnen een programma workshops en masterclasses ontwikkeld waarbij koks leren een goed vegetarisch gerecht op de kaart te zetten. Er zijn workshops en masterclasses op open inschrijving, Variatie op de kaart verzorgt daarnaast ook inc0mpany-trainingen.

Als belangrijke activiteit organiseert Variatie op de kaart jaarlijkse de verkiezing van het Variatiegerecht van het jaar, met daaropvolgend de Variatiedagen (waarbij je in de deelnemende restaurants aan de verkiezing de variatiegerechten kunt proeven). Dat dit jaar werd gewonnen door restaurant Bouwkunde in Deventer.

Ook voor hobbykoks zijn er mogelijkheden om hun variatie in de keuken te vergroten, dit gaat door workshops onder de noemer Variatie in de keuken.

Leave a Reply

