Volg je hart

Volg je hartDonderdag was het alweer een jaar geleden dat mijn lieve vriendinnetje en jaarclubgenootje Simone overleed. Een jaar dat is voorbij gevlogen en vele emoties kende. Verdriet, boosheid en frustratie omdat het zo oneerlijk is dat iemand die je goed kent, niet ouder wordt dan 33. Na een jaar blijkt echter dat de wereld ook zonder haar gewoon doordraait en dat betekent dat je ook weer liefde, succes en blijdschap voelt. Hoe tegenstrijdig dat soms ook is.

Voorpagina Natuurlijk! Eten! van Irene van GentOp het moment dat ze overleed, besloot ik nog meer dingen in mijn leven te doen waar ik blij van word. Ik wilde al jaren een kookboek schrijven en door mijn pijlen erop te richten is het er ook echt gekomen. Dat maakte me duidelijk dat alles kan, als je het echt wilt. Je hart volgen is niet altijd gemakkelijk, omdat het vaak ook grote onzekerheden met zich meebrengt.

Dat blijkt wel nu mijn vriend en ik besloten hebben (weer) een nieuw avontuur aan te gaan. Een paar maanden geleden besloten we voor onbepaalde tijd in Nederland te gaan wonen. Na een paar maanden zwerven door het land strijken we vanaf 1 augustus neer in Lemmer (wat vanuit de Randstad gezien niet het einde van de wereld is, maar slechts een uurtje rijden;-)). We gaan allebei doen waar we gelukkig van worden. Voor hem is dat golfen en daar over schrijven. Ik wil met eten bezig zijn, door erover te schrijven, te koken en mensen te inspireren met verrassende gerechten (maar dat zal jullie natuurlijk niet verbazen).

Ruim 2 jaar geleden volgde ik mijn hart door te beginnen met dit blog. In de afgelopen jaren heb ik vele omzwervingen gemaakt die me nu steeds dichter brengen bij wie ik ben en wat ik wil. Juist door dingen te doen die het uiteindelijk niet helemaal waren, heb ik ontdekt wat ik wel wil. Dat maakt de zoektocht naar het volgen van mijn hart een bijzondere ontdekkingsreis met ups en downs, verlies en winst, tegenslag en succes. Uiteindelijk is deze zienswijze van Buddha (die al een paar jaar achterop mijn visitekaartje staat) de kern van deze hele reis:

“There is no way to happiness, happiness is the way.”

En hoe moeilijk ik het ook vind om deze levenswijze dagelijks te leven, diep van binnen weet ik dat Buddha gelijk heeft!

Leave a Reply

