Boek: De Voedingspiramide

Natuurlijk, gezond en lekker eten, dat is het uitgangspunt van de Voedingspiramide, ontwikkelt door orthomoleculair diëtisten Louise Witteman en Mirjam Bakker – van Dam. Als je eet volgens de richtlijnen van de voedingspiramide krijg je alle bouwstoffen binnen voor een optimale gezondheid. Met de voedingspiramide kun je in een oogopslag zien wat je per dag nodig hebt:

De Voedingspiramide

Een belangrijk uitgangspunt voor de schrijfsters is dat de voedingsmiddelen die je kiest zoveel mogelijk natuurlijk, puur en onbewerkt zijn, omdat deze rijk zijn aan voedingsstoffen als goede vetzuren, vezels, vitamines, mineralen en bioactieve stoffen. En omdat je in een oogopslag kunt zien wat je per dag zou moeten eten is het een handig hulpmiddel  voor de drukbezette man of vrouw, volgens de schrijfsters.

Het schema is heel duidelijk, de basis ligt bij het drinken  van voldoende water, dan volgen groente en fruit en gaat het via zuivel, volkorenproducten, knollen, vis, gevogelte, wild, eieren en vlees, naar peulvruchten, olie en vet, noten en zaden, zoetmiddelen en als laatste kruiden en specerijen. In het schema zie je twee verschillende maten staan, deze zijn een minimum en een maximum en afhankelijk van hoeveel je nodig hebt. Beweeg je veel, dan heb je meer voedingsstoffen nodig, dan wanneer je de hele dag stil zit.

Wat me opvalt in het boek is de manier waarop wordt omgegaan met het nuttigen van zuivel en vlees. In de boeken die ik de laatste tijd veel heb gelezen gaat het vaak om de vraag of deze wel gezond zijn en worden ze liever helemaal uit het dieet verwijderd. In de voedingspiramide mag je deze wel nuttigen, maar wel met mate natuurlijk.

De voedingspiramide is een erg leesbaar boek met duidelijke richtlijnen om gezond(er) te eten. Alle voedingsgroepen worden stuk voor stuk onder de loep genomen, waarbij wordt verteld welke voedingsmiddelen in een bepaalde groep horen en hoe je deze het beste in je voedingspatroon kunt integreren. Daarnaast vind je informatie over de bereidingswijzen van voedsel, uitleg over het lezen van een etiket en een groot aantal menusuggesties. Ook vind je uitleg over voedingssupplementen en welke het beste bij jou passen.

Deel twee van het boek bestaat uit recepten, onderverdeeld naar de seizoenen. Zo vind je voor elk seizoen een ander menu met (natuurlijk) seizoensgroenten en fruit er in verwerkt. Het menu voor een zomerse dag begint bijvoorbeeld met hangop met pecannoten en pruimen, als lunch thaise mangosalade met gerookte kip en ‘s avonds ratatouille met couscous. Daarbij tussendoor een schaaltje magere yoghurt met bosbessen en 1 handje gemengde noten met gedroogde cranberry of rozijn.

De voedingspiramide bestel je hier. Deze zomer koop je dit boek zonder verzendkosten. Kortingscode: zomer.

One thought on “Boek: De Voedingspiramide

  1. Het is een verschijnsel van de afgelopen tijd dat er minder over afvallen wordt gesproken dan wel over gevarieerd en vooral gezond eten. Met gezond eten kom je natuurlijk al een stuk verder, want het is in deze consumptiemaatschappij best lastig om al dat lekkers te negeren.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s