Het zit er op….

koffie drinken bij vroegVorige week werkte ik voorlopig voor het laatst bij Restaurant Vroeg in Bunnik. Begin mei zat ik er nog koffie te drinken, ongeveer een week later werkte ik daar mijn eerste dag.. Zelf had ik niet gedacht dat ik zou worden aangenomen, want ik heb natuurlijk geen opleiding en nog nooit in een à la carte restaurant gewerkt. Toch werd het werkelijkheid…

Ik ging werken in een restaurantkeuken.

Zonder enige kennis van zaken begon ik 2,5 maand geleden in die hele grote keuken. Zo voelde het ook echt. Ik had het gevoel constant achter de feiten aan te lopen, niets te weten, de termen niet onder de knie te krijgen en aan het einde van de dag was ik zo moe……..

Ik begon in een bijzonder drukke periode, en ook al werkte ik zo’n 6 à 7 uur per dag, de eerste weken had ik het idee dat ik er elke keer een complete werkdag van een uur of 10 op had zitten. Ik moest me zo concentreren op alles wat ik deed. Er was veel te leren en het ging allemaal zo snel…. Na een paar weken werd dat gelukkig minder.

Zelfgemaakt brood bij VroegBinnen korte tijd werd ik verantwoordelijk voor de koude kant van de lunch, wat betekende dat ik broodjes en salades klaarmaakte en alle mise en place voor de lunch deed. Bij grote drukte kreeg ik (gelukkig) hulp van mijn collega’s, anders had ik het op sommige momenten echt uitgeschreeuwd van de stress. Want als er op een gegeven moment tien bonnen met bestellingen voor je hangen, dan is het opeens wel even heel geconcentreerd door werken en je niet laten afleiden.

Voor mij was dit een hele leerzame periode. Werken in een drukke keuken als bij Vroeg is heftig, je werkt continu onder heftige druk, want er is zoveel te doen. En de bonnen met bestellingen bleven vaak maar binnenkomen. Zelf kon ik daar niet altijd zo goed mee omgaan. Door mijn ervaringen ben ik het natuurlijk gewend om alle gerechten op 1 moment klaar te hebben in plaats van a la carte gerechten klaar te maken.

Deze periode was voor mij een kennismaking met een nieuw werkgebied. Ik heb het reilen en zeilen van een keuken meegemaakt en ontdekt wat er allemaal in een keuken speelt.  Ik heb gezien wat er allemaal moet gebeuren in een restaurant waar echt niets uit een pakje komt. Elke dag wordt alles vers bereid en dat is gewoon heel veel werk. Maar daarom is de smaak wel vele malen beter dan de smaak uit een pakje!

Via deze weg wil ik al mijn collega’s bij Vroeg bedanken voor een bijzondere tijd, het was mooi een kijkje bij jullie in de keuken te mogen hebben. 

Wat ik nu ga doen? Morgen verhuis ik naar Lemmer waar ik de komende dagen mijn nieuwe huis ga inrichten. Na drie jaar pak ik mijn verhuisdozen uit en richt ik weer een huis in. Een huis waar je straks van harte welkom bent voor een high tea of etentje!

Leave a Reply

