Nederlandse wijnwinkel

De Nederlandse WijnwinkelAl een tijdje was ik naast biologische wijnen ook op zoek naar lekkere Nederlandse wijnen. Ik wist wel dat er wat aanbieders waren, maar nog niet hoeveel en of de wijnen ook wel lekker zouden zijn. De meningen zijn er ten slotte over verdeeld, want zeg nou zelf, wijn uit Nederland, dat kan toch helemaal niet. Wij hebben toch helemaal geen gunstig wijnklimaat?

En terwijl ik nog niet eens echt op zoek was gegaan, bleek dat een goede bekende (Joris van Zoelen) al weer een tijdje geleden gestart is met De Nederlandse Wijnwinkel. Hij wilde me natuurlijk alles vertellen over de geweldige Nederlandse wijnen die hij tot nu toe heeft ontdekt. En ik zal je niet langer in spanning houden, maar net als biologische wijn, is wijn uit Nederland ook gewoon lekker.

De geteste flessenAfgelopen week had ik een testpanel over de vloer en gedurende drie dagen hebben we drie verschillende wijnen geproefd. Alle drie zijn we niet echte kenners, maar we weten natuurlijk wel wat wel of niet lekker is. En vanaf de eerste slok waren we verbaasd over de smaak van de wijnen.

Dag 1 begonnen we met een witte wijn uit Twente, de Johanniter. Deze wijn is frisfruitig volgens het etiket en dat klopt zeker. Het is een lichte wijn, die heerlijk zomers smaakt. Lekker dus bij lichte gerechten of als aperitief. De volgende dag stappen we over naar Schouwen-D(r)uiveland en drinken we de Rivaren Auxerrois van De Kleine Schorre. Die meteen wordt verkozen boven de wijn uit Twente. We drinken de wijn bij een heerlijke stukje kabeljauw en daar komt de wijn dan ook erg goed tot zijn recht. Echt genieten dus!

De laatste test is voor de Cuvee Bosrand uit 2009 van Wijngaard Klein Amerika uit Groesbeek. Een bijzondere wijn, persoonlijk vonden wij de wijn wat zwaar, maar we zijn dan ook alle drie witte wijn drinkers. Toch beoordelen we deze wijn ook als goed van smaak en verbazen we ons drie avonden op rij over de kwaliteit van de Nederlandse wijn.

Ik ben fan en omdat de wijnen zo ontzettend goed passen bij mijn ideeën over eten, komen de Nederlandse wijnen regelmatig terug tijdens mijn huiskamerdiners. Op 26 september testen we de wijnen en gerechten bij een paar kritische liefhebbers van eten en drinken. Of zij de wijnen ook zo beoordelen lees je later op mijn blog!

2 thoughts on “Nederlandse wijnwinkel

  1. Lieve I, Frysling is ook een witte wijn uit Buitenpost om in de gaten te houden. dank je voor je mail en ik hoop tot zaterdag. Kus, Tia Op 17 sep 2012, om 11:58 heeft Alles over eten het volgende geschreven:

    > >

Leave a Reply

