Boek: Voetprintcooking

Boek Voetprintcooking van Dorien SoonsSoms komt er een boek uit en dat is zo leuk of bijzonder of anders dat het voorrang krijgt in mijn boekrecensies. Dit keer gaat het over Voetprintcooking van Dorien Soons. Ik volg het blog van Dorien al een tijdje en was dan ook erg benieuwd naar haar boek. Want met onze voeding kunnen we de CO2-uitstoot reduceren. En nu ik toevallig met allerlei projecten rond dit onderwerp bezig ben deze maanden, doe ik daar graag aan mee!

Met ons eten laten we voetdrukken achter, een voetdruk staat symbool voor de gemeten broeikasgasemissie per recept. In de eerste hoofdstukken wordt veel aandacht besteed aan de uitleg van welke voedingsmiddelen hoeveel uitstoten, dat is even pittige materie soms, maar het is zo beschreven dat het niet lastig te begrijpen is.

Zo kun je op heel veel verschillende manieren de uitstoot verminderen. Bijvoorbeeld door zelf een tas mee te nemen als je boodschappen gaat doen, minder vlees èn kaas te eten, uit het seizoen te eten en dan ook nog producten van de volle grond en niet uit de kas. Maar ook door boodschappen te doen op de fiets of lopend, grootverpakkingen te kopen, onbewerkte producten te kopen, vaker aardappelen dan pasta en rijst (want deze komen van ver). Gebruik de oven minder, de magnetron helemaal niet en kies vaker voor koude dan verwarmde groenten. Doe boodschappen bij de producent, dan weet je dat er weinig kilometers zijn gemaakt voor transport.

Ik vond altijd van mezelf dat ik wel goed bezig was, maar op sommige punten kan ik ook nog wel wat leren. Minder de oven gebruiken is een enorme uitdaging voor mij en ik doe nog iets te vaak boodschappen met de auto (dit ivm het feit dat ik nog steeds geen goede fiets heb), ik zou vaker grootverpakkingen kunnen kopen (hoewel dat bij ons echt niet nodig is…).

Naast deze tips bevat het boek 100 recepten met een lage voetafdruk. je vindt er hoofdgerechten met vleesvervangers, peulvruchten, noten, paddenstoelen, vis, en eieren. Morgen een recept voor Paddestoelburgers met pompoensaus.

Voetprintcooking is uitgegeven bij Fontaine Uitgevers, wil jij ook je voetafdruk verminderen? Bestel het boek dan hier.

One thought on “Boek: Voetprintcooking

  1. Pingback: Recept: Paddenstoelburgers met pompoensaus | Alles over eten

Leave a Reply

