Boek: Mijn keuken in Berlijn

Mijn keuken in BerlijnIk kom er net achter dat ik helemaal vergeten ben een bericht te schrijven over een heerlijke keukenroman, die je als foodlover en vrouw toch echt moet lezen (sorry mannen, het is echt een vrouwenboek). Alleen de voorkant van het boek ziet er al verleidelijk uit en je komt er ook echt niet meer los van. Ik las het in ieder geval in één ruk uit. Kennelijk vergat ik even met jullie te delen dat ik het had gelezen. Maar nu dan toch nog een recensie over Mijn keuken in Berlijn van Luisa Weiss.

Luisa Weiss is ook wel bekend als The Wednesday Chef. Een nogal populair blog van een vrouw die van koken houdt en in Berlijn woont. Daar heeft ze niet altijd gewoond, ze is namelijk deels opgegroeid in Berlijn en deels in de VS. En hoewel haar moeder Italiaanse is, heeft ze nooit in Italië gewoond. Wel in Parijs en New York. Het boek is een roman en kookboek in één. En het is zo ‘lekker’ geschreven dat je echt blijft lezen. Het verhaal vertelt over het leven van Luisa en hoe ze er toe gekomen is om uiteindelijk toch terug naar Berlijn te keren in plaats van in New York te trouwen met haar Amerikaanse verloofde. Het verhaal klinkt als een prachtig liefdesverhaal dat eindelijk een goed einde heeft, maar het is gewoon echt gebeurd.

Luisa vertelt over haar leven en hoe ze het helemaal heeft omgegooid om uiteindelijk bij de man van haar dromen te wonen. Ze vertelt hoeveel moeite het kost om zich uiteindelijk weer thuis te voelen in het land en de stad waar ze deels is opgegroeid en hoe ontheemd ze zich heeft gevoeld op de plekken waar ze heeft gewoond. Maar bovenal vertelt ze over de bijzondere eetervaringen die ze in elk land had en welke gerechten ze maakte bij bijzondere gelegenheden of als ze zich rot voelt.

Elk hoofdstuk eindigt met een recept, bijvoorbeeld voor pizzadeeg (het beste deeg wat ik ooit heb gemaakt), een hartverwarmende pastasaus, een bijzonder moeilijke taart met kruisbessenroom met de naam Hannchen Jansen. Die wilde ik meteen uitproberen, maar ik wilde de taart wel echt maken met kruisbessen en die kon ik op dat moment niet krijgen. Dus wellicht probeer ik het nog eens met ander fruit of op het moment dat er wel weer kruisbessen te verkrijgen zijn! Als ik het heb geprobeerd ga ik daar zeker over schrijven.

Nogmaals als vrouw en foodlover moet je dit boek gewoon gelezen hebben. Dus wacht niet langer en bestel het boek hier.

Mijn keuken in Berlijn van Luisa Weiss is uitgegeven bij van Holkema en Warendorf in 2012. 

Leave a Reply

