Boek: Ottolenghi – Het Kookboek

Ottolenghi - het kookboekAl in 2008 kwam het eerste kookboek van Ottolenghi uit. Onder de titel ‘Het Kookboek’ geven Yotam Ottolenghi en Sami Tamimi een kijkje in de keuken van de succesvolle Ottolenghi-restaurants. Ik maakte onlangs kennis met het kookboek en ik moet zeggen, ze hebben gelijk, de liefhebbers van Ottolenghi, want een heerlijk kookboek dat is het.

Omdat ik Ottolenghi als fenomeen nog niet goed kende (had de naam wel veel gehoord, maar wist eigenlijk niet goed waarom hij nou zo bekend was), was ik blij dat het boek begint met een introductie van het gedachtegoed van Ottolenghi en een introductie van de twee mannen. Waar ik nog niet achter ben is waarom de restaurants Ottolenghi heten en niet de naam van mede-oprichter Tamimi hebben gekregen.

Ondertussen is het boek al aan de vierde druk toe, het is dan ook nog steeds super actueel. Er is veel aandacht voor groentegerechten en voor brood en gebak. Die laatste heb ik omarmd, er staan namelijk een paar zeer geweldige en goed maakbare recepten in. En hoewel ik een tijd had dat ik echt anti-suiker was, heb ik ontdekt dat je sommige dingen gewoon echt niet zonder suiker kunt maken. Dan kun je besluiten om het niet te eten, of je besluit om af en toe te zondigen. En dat doe ik dan bijvoorbeeld met meringues. Want die zijn echt niet lekker of mislukken zodanig als je geen suiker gebruikt. En het recept van Ottolenghi is echt fantastisch. Het gaat in tegen alles wat ik ooit leerde over het maken van meringues, maar ze worden echt fantastisch. Je verwarmt de eiwitten en de suikers namelijk au bain marie, voordat je ze gaat kloppen. Daarna zet je ze 1,25 uur in de oven en je hebt echt geweldige meringues. Dus altijd als ik eiwitten over heb, maak ik daarna deze heerlijke veel te zoete koekjes. 

Een andere topper uit het boek is de taart met vanillecrème en frambozen, die ik nu een paar keer gemaakt heb en die erg goed in de smaak viel!

Verder staan er geweldige recepten in voor salades, sommige maakte ik zelf ook al zonder dit boek, maar Ottolenghi geeft steeds een aantal verrassende toevoegingen, die het leuk maken om deze salades weer eens op tafel te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een gerecht met Puy-linzen met morellen, spek en gorgonzola of couscous met gedroogde abrikozen en flespompoen.

Ondertussen heeft Ottolenghi net weer een nieuw boek uitgebracht onder de titel Jeruzalem, dit boek werd mij een aantal maanden al aangeraden, dus daar kijk ik nu reikhalzend naar uit!

Ottolenghi, het kookboek is uitgegeven bij Fontaine uitgevers, onder ISBN-nummer 9789059564282. 

Leave a Reply

