Boek: Made in Sicily

Made in Sicily - Giorgio LocatelliMade in Sicily is het nieuwe kookboek van Giorgio Locatelli. Terugzoekend in mijn blog dacht ik dat ik wel eens een recensie had geschreven over zijn vorige boek Made in Italy, maar dat bleek niet zo te zijn. Made in Italy leerde mij veel over de Italiaanse keuken en het belang van verse ingrediënten en eenvoud. Kennelijk heb ik daar nooit een verhaal over geschreven, dus dit keer een uitgebreide recensie over Made in Sicily. Want op mijn blog verdient Giorgio Locatelli zeker een plaats!

Giorgio Locatelli is kok en eigenaar van restaurant Locanda in Londen. Als Italiaan zoekt hij voortdurend naar nieuwe ingrediënten en gebieden. Locatelli is opgegroeid in Noord-Italië en heeft daardoor een andere culinaire achtergrond dan de Sicilianen. Want op culinair gebied is Italië geen land, maar ingedeeld in alle regio’s die het land kent. En zo heeft elke regio zijn eigen specialiteiten, ingrediënten, wijnen en gerechten.

In Made in Italy is een van de opmerkingen die me is bijgebleven de opmerking dat vis en kaas absoluut niet samen gaan. Ik had best wel eens Italiaanse gerechten gegeten gecombineerd met vis en kaas en dat was eigenlijk ontzettend lekker. Maar na het lezen, besloot ik toch die combinaties niet meer te maken. En wat schetst mijn verbazing, de Sicilianen mixen kaas en vis wel gewoon met elkaar. Want zoals Locatelli stelt, in Sicilië wordt alles met elkaar gecombineerd: ‘Wat bij elkaar in de buurt groeit, past ook bij elkaar.’ Dat vertaal ik dan maar even naar, dat wat je bij elkaar in de buurt vindt, dat kun je combineren. En zo dus ook vis en kaas;-)

Het leuke aan de Siciliaanse keuken is dat het niet draait om een ingenieuze presentatie, maar het gaat er om de smaak van de ingrediënten optimaal te laten uitkomen en dat op de allersimpelste wijze. Helemaal mijn manier van koken!

Locatelli’s boeken zijn een reis door het Italiaanse leven. Door de levendige beschrijvingen van ingrediënten, bereidingswijzen en producenten waan je je eventjes op Sicilië en krijg je zin in de zomer en lekkere zomerse gerechten. Laat die winter dus maar snel verdwijnen, het wordt tijd voor heerlijke zomerse gerechten uit Sicilië!!!

Made in Sicily van Georgio Locatelli is uitgekomen bij uitgeverij Lannoo onder ISBN: 9789072975102. 

Leave a Reply

