Boek: Jeruzalem

bietenblad met yoghurt-tahindressing en pijnboompitten

bietenblad met yoghurt-tahindressing en pijnboompitten

Vandaag had ik weer eens het genot iets uit een kookboek te maken. Vanwege de beperkte inkopen die ik kennelijk wekelijks doe, is recepten namaken uit een kookboek met wat in huis is vaak niet zo gemakkelijk. Maar vandaag had ik het geluk opeens alles in huis te hebben voor een heerlijk Ottolenghi-gerecht. Het gerecht is een salade van bietenblad met yoghurt-tahinidressing en pijnboompitten. De laatste tijd gebruikte ik tahini al vaker, want je vindt het hier veel in de supermarkten en het bevat niets meer dan gemalen sesam en olie. Het past heel goed in de combinatie met yoghurt of ricotta (of eigenlijk myzithra, een kaas die lijkt op ricotta, maar iets zouter is). Bij de salade maakte ik aardappelen uit de oven met rozemarijn en knoflook, die een soort puree werden, maar dat paste uiteindelijk best goed bij de salade!

Het gerecht komt uit het laatste kookboek van Ottolenghi, Jeruzalem. Dit boek brengt je naar gerechten en verhalen uit Jeruzalem, wat het een bijzonder kookboek maakt. Want de keuken van Jeruzalem is niet iets waar we in Nederland veel over lezen volgens mij.

Jeruzalem - Ottolenghi & TamimiiJeruzalem is een heerlijk kook- en leesboek over de geschiedenis van het eten in Jeruzalem. Bijzonder om te lezen en ook in dit boek word je heel duidelijk hoe men in veel landen vooral met de seizoenen en uit de streek kookt(e) en men vasthoudt aan tradities en culturen. Voor mij nog altijd een heel belangrijk uitgangspunt voor het creëren van gerechten en het kopen van producten. In het boek vind je allerlei gerechten voor lunches en diners, allemaal met een oosters tintje, en niet al te moeilijk om te maken. Met de verhalen erbij echt een boek om je even in een andere tijd en sfeer te wanen!

Jeruzalem is het laatste kookboek van Ottolenghi en Tamimi, de sterren achter de succesformule Ottolenghi. Eerder verschenen hun boeken Plenty en Ottolenghi het kookboek.

Wil je het boek Jeruzalem bestellen? Ga dan naar mijn webshop en bestel meteen!

Leave a Reply

