De waarheid over ons eten

Salade met spitskool en aardbei

Salade met spitskool en aardbei

Het is alweer ruim 3 jaar geleden dat ik dit blog begon. Ik wilde mensen verblijden met mijn simpele recepten met verse groenten en fruit. Ook wilde ik mensen inspireren om anders over eten te gaan denken. Laten inzien dat we met z’n allen de wereld een beetje mooier kunnen maken, als we niet klakkeloos kopen wat wordt voorgeschreven door de media en wat er in de schappen ligt in de supermarkt. Gelukkig zijn er in deze drie jaar steeds meer mensen die zich laten horen die net zo denken als ik. Dus ik sta niet alleen in het verkondigen van mijn boodschap. Het wordt steeds duidelijker dat wat je in de supermarkt koopt lang niet altijd gezond is, ook al staat er op dat er minder suiker, vet of kleur-, geur- en smaakstoffen in zitten. Het zijn meer gifstoffen die gepromoot worden met een groot marketingbudget dan echt eten. En helaas wint dit marketingbudget het nog steeds van het gezonde verstand waarbij we geloven dat groenten, fruit en andere natuurlijke voedingsstoffen ons beter voeden dan iets wat geproduceerd is in een fabriek.

Doordat ik veel heb gelezen de afgelopen jaren over eten heb ik van alles geprobeerd. Ik heb superfoods uitgeprobeerd, ik heb geprobeerd meer zaden, linzen en noten te eten, ik ben minder zuivelproducten gaan gebruiken en minder suiker. Daarna heb ik ook weer een periode heel veel suiker, kaas en wit brood gegeten (in Frankrijk) en heb ik me 4 maanden lang niet lekker gevoeld. Een belangrijke ontdekking die ik deed was dat je lichaam zelf wel aangeeft of ze ergens wel of niet goed tegen kan. Soms is het zelfs zo dat je bepaalde dingen echt niet lekker vindt en dat je lichaam daar dus ook slecht op reageert. Andere dingen kun je juist weer heel erg lekker vinden (zoals allerlei zoetige en vette dingen) maar daar kan je lichaam ook slecht op reageren doordat het gewoon slecht voor je is. Door allerlei omzwervingen blijf ik bij mijn eigen stokpaardje, eet uit het seizoen en de streek, gebruik geen pakjes en zakjes, probeer biologisch te eten waar mogelijk en eet veel groenten en fruit, eet niet te veel snacks, zoetigheid en andere dingen en als je dat wel doet, maak het dan zelf, zodat je weet wat er in zit!

Salade met aardappel ei en verse erwten

Salade met aardappel ei en verse erwten

Elk lichaam reageert anders op eten, daarom zijn er ook zoveel goeroes die hun verhaal verkondigen. Zo zijn er groeperingen die alleen maar raw food eten, mensen die helemaal geen zuivel eten, mensen die veganistisch zijn, vegetariërs en zo zijn er nog veel meer groeperingen die een gezondere levensstijl aanhangen. Ik blijf van mening dat je moet eten waar jij je goed bij voelt, maar een ding weet ik wel heel erg zeker, eten dat uit een fabriek komt is GEEN eten en zal je NOOIT helpen je beter te voelen of beter te maken.

Eten is namelijk (naast het drinken van water) een van je belangrijkste voedingsmiddelen om in leven te blijven. Eten kan je helpen ziektes te voorkomen, beter te worden en geeft energie. Het is ondertussen wel bewezen dat mensen die veel zelf maken en proberen zoveel mogelijk biologisch te eten of zelf te telen een stuk gezonder zijn dan anderen. Ze zijn minder ziek en genezen sneller als ze wel ziek zijn, ze hebben geen last van overgewicht omdat ze geen onzichtbare, ongezonde suikers, vetten, zout en andere niet natuurlijke voedingsmiddelen binnen krijgen.

De komende tijd ga ik proberen weer wat meer te schrijven over de (schadelijke) effecten van onze hedendaagse voeding. Ik heb onlangs weer een aantal nieuwe boeken gelezen waar weer zeer logische verhalen in staan van wat wel en niet goed voor ons is. Daarbij niet overdrijvend dat je heel moeilijk moet doen, maar wel gebruik makend van je gezond verstand.

Voor nu alvast, Eet Smakelijk, Bon Appetit, καλή όρεξη, Enjoy your meal, Buon Appetite, Guten Appetit!!

2 thoughts on “De waarheid over ons eten

Leave a Reply

