Hoe super zijn Superfoods?

Net als het minderen van suiker is het eten van superfoods enorm hip momenteel. En als foodie, wil je daar natuurlijk aan mee doen. Voor Miss Natural schreef ik een serie artikelen over superfoods, op basis van het boek van David Wolfe en als je er over schrijft, moet je er op z’n minst een paar uitproberen! Vandaag een verhaal over mijn ervaringen met superfoods… 

Ik begon met goji-bessen, die ik meteen dagelijks aan mijn yoghurt toevoegde, of ik gebruikte ze in mijn homemade pure chocolaatjes. Goji-bessen zijn ok qua smaak en substantie en je kunt er best leuke dingen mee maken. Je vindt ze in de meeste biologische winkels en misschien tegenwoordig ook in de supermarkt (op Corfu in ieder geval wel!).

Via veel kanalen hoorde ik dat ook chiazaad erg goed voor je is en zeker niet in een gezond ontbijt mag ontbreken. Chiazaad is best goed toe te passen in een menu, door de yoghurt, in een salade, in sapjes of zelfs gewoon in water. Chiazaad heeft niet echt een bepaalde smaak en daarom goed te gebruiken in allerlei gerechten.

Daarna was het tijd voor maca-poeder. Ik wilde het graag uitproberen want het zou zoveel problemen verhelpen. Maar toen ik de pot opende kon ik me niet echt veel gerechten voorstellen waar je maca-poeder in gebruikt. Het heeft namelijk een enorm overheersende smaak. Dus ik maakte verschillende smoothies met maca-poeder, maar ik kon er niet aan wennen. Nu staat de pot nog steeds onaangeroerd in de keuken… (als iemand tips heeft, wil ik het overigens nog wel eens uitproberen, maar vooralsnog blijft de pot nog even staan).

Kokos en is nog zo’n superfood wat in een gezonde keuken niet mag ontbreken. Ik ben helemaal geen fan van kokos, vind de geur en smaak vaak heel overheersend en niet lekker. Dus ik gebruik het echt maar sporadisch in mijn keuken. Daarnaast is het belangrijk dat je kokos eigenlijk super vers eet, voor het grootste effect. En dat kan natuurlijk niet als je in Nederland woont. Ditzelfde geldt voor Aloë Vera, wat ook moeilijk vers verkrijgbaar is in Nederland.

Ik ben wel meer honing gaan eten en heb ook bijenpollen uitgeprobeerd. Honing is een grote favoriet in mijn keuken, zeker de Griekse honing hier. Ook de bijenpollen kon ik goed verwerken in mijn gerechten. Maar ook hierbij geldt, het werkt alleen echt effectief als je ze zo rauw en biologisch mogelijk gebruikt. Ik werd dan ook extra blij toen ik vorige week weer een heerlijke pot ‘echte’ honing kon kopen bij de imker!

 

Wat vind ik er van?

Opvallend is dat de bovenstaande superfoods niet uit Nederland komen, maar uit landen rond de evenaar. Interessant is dus ook dat de meeste superfoods jarenlang niet interessant waren voor Nederlanders. Nu springen ze opeens als paddenstoelen uit de grond en denken we massaal dat het goed voor ons is. Bij de meeste superfoods heb ik geen verschil gemerkt in hoe ik me voelde. Het werkte niet als medicijn of iets. Je kunt superfoods ook zien als een soort van voedingssupplement, omdat ze ogenschijnlijk heel veel vitamines en mineralen bevatten.

Superfoods zijn daarnaast ook nog eens heel erg duur. En het is niet dat je er nu heel lang mee doet. Ik ben dus niet echt een fan van de producten die als superfoods verkocht worden. Ik zie het meer als een manier om een nieuwe productsoort op de markt te zetten. Niets mis mee natuurlijk, want iedereen wil op zijn of haar manier geld verdienen. Voor mij persoonlijk heeft het echter geen toegevoegde waarde, vooral ook omdat ik het belangrijk vind dat ik lekker eet en niet iets verplicht moet eten, omdat het zo gezond zou zijn.

Van mij hoef je dus geen pleidooi te verwachten voor de bovenenoemde ‘superfoods’. Maar gelukkig zijn er ook voldoende producten van Nederlandse bodem te vinden die ontzettend goed voor je zijn! Denk hierbij dan vooral aan allerlei seizoensgroenten en fruit.

3 thoughts on “Hoe super zijn Superfoods?

  1. Als je het vergelijkt met hoeveel vers fruit ik zou moeten kopen als ik mijn chiazaadjes en gojibessen wil vervangen is het echt niet duurder. Met twee van die potten van 500 gram (bij elkaar 13 euro) doe ik zeker een aantal weken.

  2. Leuk stukje Irene! Ik moet ook onwijs wennen aan de smaak van maca, hoorde wel dat het beter smaakt wanneer je het verwerkt in een sapje met groenten. Beginnen met een klein beetje, en dan elke keer wat meer erbij doen. Dus niet gelijk met een volle eetl beginnen haha. Binnenkort maar eens uitproberen!🙂

Leave a Reply

