Step by Step

Wil je je eetpatroon veranderen? Doe dit dan stap voor stap. Het is niet eenvoudig om bepaalde producten te laten staan en het is zeker lastig om meteen alles te minderen. Het is overigens absoluut niet onmogelijk, ik heb het zelf ook gedaan, maar je moet het wel echt willen en doorzetten.

Jaren geleden stopte ik op een onbewust moment met het eten van vlees. Een paar jaar later wilde ik niets meer uit pakjes eten en geen kaas en chocola meer. Mijn lichaam was er steeds klaar voor een nieuwe stap te zetten.

Na jaren van zoeken en uitproberen begin ik nu steeds dichterbij mijn eigen eetpatroon te komen. Iedereen eet op zijn of haar manier, en de een heeft er meer voor over dan de ander. Als je je in eten gaat verdiepen en leest wat wel en niet goed voor je is, dan kun je wel eens wat verward raken. Want de een zegt dit de ander dat en zoveel mensen zoveel ideeën.

Belangrijk is naar je lichaam te luisteren, wat geeft me energie, waar word ik moe van, maar vooral ook wat vind ik lekker en wat niet.

Mijn advies is te beginnen met het minderen van e-nummers. In veel producten met e-nummers zitten namelijk toegevoegde suikers, zout, tarwe en vetten. En dan ook nog de slechte varianten. Als je die producten met e-nummers niet meer eet, zul je merken dat je lekkerder in je vel gaat zitten en dat je behoefte aan bepaalde producten helemaal verdwijnt. Zonder e-nummers eten is niet moeilijk, het enige is dat je etiketten moet gaan lezen. Dit kun je tegenwoordig ook doen met behulp van allerlei apps, maar ook je gezonde verstand gebruiken als je iets in de supermarkt koopt werkt al.

Als je op een ingrediëntenlijst allerlei woorden ziet die je niet kent, dan zul je al snel besluiten dat je dat niet meer gaat kopen. Veel gerechten die je in een pakje kunt kopen, maak je ook heel gemakkelijk zelf. Online zijn er ontzettend veel recepten te vinden, dus je hoeft de receptnaam maar in te toetsen en er gaat een wereld voor je open.

Leave a Reply

