Op naar een schonere wereld?

Dit bericht gaat niet echt over eten, maar het heeft er wel raakvlakken mee, omdat het mij bezig houdt wil ik het toch graag met jullie delen. En als je het leuk vindt hier over mee te praten, laat je reactie dan achter!

Het is maandagochtend vroeg, ik besluit op tijd op te staan, naar het strand te roeien en een paar yoga-houdingen te doen. Op alle boten naast ons heerst nog een diepe rust, mensen zijn op vakantie en slapen lekker uit! Ik geniet even van het moment dat er nog niemand in de baai wakker is en probeer me te concentreren op mijn houdingen.

yoga ochtend sessie in End Bay

Het lukt niet. Ook al focus ik op een plek, er is iets wat me opvalt en waar ik me niet bij neer kan leggen. Op het kleine strandje waar ik sta, zie ik namelijk overal vuil. Het lijkt wel een vuilnisbelt in plaats van een idyllisch strandje. Omdat ik me toch niet meer kan concentreren besluit ik op te gaan ruimen. Er ligt ‘gelukkig’ ook een tas in de bosjes, dus die gebruik ik om te vullen met het afval wat ik tegenkom op weg naar het dorp waar ik brood ga halen voor onze gasten.

Eerst begin ik op het strandje, ik vind sigarettenpeuken, rietjes, bekertjes, servetjes. Allerlei uitingen van de wegwerpmaatschappij. Boven aan bij de strand opgang staat een bus, een soort snackbar. Daar halen de strandgangers waarschijnlijk hun eten, wat ze op het strand nuttigen. Nou vind ik dat nog niet zo’n probleem, dat moet iedereen zelf weten, maar waarom is het normaal dat je de bakjes die je gebruikt op het strand of in de berm achterlaat? En het is toch algemeen wel bekend dat sigarettenpeuken niet oplossen in het milieu?

Ik vervolg mijn kleine persoonlijke missie om het strandje en de weg naar het dorp een beetje mooier te maken en vul de tas die ik heb gevonden met vuil. Als ik bij de vuilnisbak kom is de zak goed gevuld. Het  geeft me een goed gevoel dat ik heb geprobeerd de wereld een beetje schoner te maken. Tevreden loop ik door naar het dorp, wetend dat ik langs een vijgenboom loop. En hoewel de meeste vijgen vertrapt op de grond liggen, heb ik het geluk dat er nog 1 rijpe aan de boom hangt, zo voor het grijpen. Het is eigenlijk zo tegenstrijdig dat je hier het fruit zo van de boom plukt en dat aan de andere kant alles zomaar op straat wordt gegooid…..

Heeft het met bewustzijn te maken? Gooi je wellicht minder snel je vuil op straat als je ook bewust eet? En wat kunnen we doen om dit te veranderen?

One thought on “Op naar een schonere wereld?

  1. Hoi Irene, ik ken het probleem.. Ik kom vaak in Italie, en daar ligt echt overal troep. Volgens mij is het gewoon gemakszucht.. iemand anders zal het wel opruimen. Mensen beseffen niet hoe mooi en kostbaar de natuur is. Ik kan me er ook ontzettend aan ergeren, voorals als mijn zoontje lekker aan het spelen is en hij weer een sigarettenpeuk in zijn handjes heeft..

Leave a Reply

