The making of…… mijn eerste food filmpje

Jeetje, ik geloof dat ik voor mijn blog nog nooit zoiets moeilijks heb moeten doen als het maken van een food filmpje… Wat is dat ontzettend moeilijk en wat heb ik opeens een respect voor iedereen die het zomaar even doet. Of althans zo lijkt het, want een filmpje maken in een gewone keuken met een gewone huis-tuin-en-keukencamera is niet makkelijk…. Zeker niet als je zoals ik vreselijk perfectionistisch bent èn op alle filmpjes van anderen commentaar hebt…. Ik wil gewoon zo’n filmpje als Rudolf in 24Kitchen maakt…….

Hierbij het verhaal van de making of….

Dag 1: het opnemen van filmpje nummer 1, chocoladepompoentaart

Ik heb iets met filmpjes van mezelf. Als ik het aan het maken ben, vind ik het geweldig leuk om te doen. Kijk ik het vervolgens terug zie ik alleen maar fouten en wil ik niets liever dan met mijn hoofd onder de dekens duiken om mezelf maar niet te hoeven zien……

Deze eerste filmdag begon goed, de zon scheen, ik had er zin in. Helaas besloot Arjan me niet te helpen. Ik moest het opnemen van het filmpje maar lekker zelf doen. Met mini-statief en camera en zonder enige ervaring moest ik dus maar ‘wat’ gaan doen. En daar stond ik dan, waar te beginnen?

Van mede-filmmakers had ik al begrepen dat het belangrijk was je goed voor te bereiden. En ik dacht dat ik dat best wel goed had gedaan….

Niet dus….. Alles wat mis kon gaan ging mis en het filmpje ziet er echt niet uit… Ik baal als een stekker, want zoals met alles wil ik dat het meteen de eerste keer goed is. Ik wil niet 100 x iets opnieuw moeten zeggen, het moet een spontaan en leuk filmpje worden…. Tijdens het filmen had ik er echt ontzettend veel plezier in. Ik was lekker aan het koken, maakte af en toe en grapje, had leuke tussen items bedacht, ik was tevreden. Totdat…..

– de taart mislukte en veel langer in de oven moest dan gepland èn ook na de dubbele oventijd nog niet echt gaar was
– de taart smaakte overheersend naar kruidnagel, waarmee ik echt duidelijk was uitgeschoten (dat kon je in het filmpje ook duidelijk zien)
– ik mezelf weer in beeld zag en ontdekte dat ik alles toch niet zo goed had voorbereid en het filmpje er echt niet uit zag
– ik een deel gefilmd had waarbij je voor een deel alleen mijn bovenlijf in beeld zag

Ok, poging 1 gigantisch mislukt en natuurlijk wilde Arjan toen opeens wel helpen en kwam hij natuurlijk met allerlei zeer nuttige en handige tips…..

Conclusie: morgen maken we een nieuw filmpje met de tips meegenomen. Dit eerste filmpje wordt NIET gepubliceerd.

Dag 2: opname van filmpje nummer 2: bietenrisotto

Vandaag heb ik een stuk minder zin om aan de slag te gaan dan gisteren. Wetende dat het waarschijnlijk vaak over moet ga ik toch maar aan de slag, want een van mijn doelen voor deze periode in Frankrijk is dat ik een paar filmpjes wil maken. Dus met lichte tegenzin ga ik aan de slag. Ik heb weer wat leuke ideeën voor bepaalde presentaties, maar het blijft lastig om in een normale keuken echt een goed filmpje op te nemen. Belichting is lastig (zeker als de zon echt recht de keuken in schijnt), hoe maak je een mooi shot van een pan met bieten of uien en waarom gebruik ik de microfoon van de camera, terwijl ik ook een losse microfoon kan gebruiken?

Allemaal leerpunten, maar dit filmpje blijkt bij het editen al een stuk beter in elkaar te zitten èn het eten smaakte ook nog eens heerlijk toen ik het serveerde. In de editing zie je echter wel vrij goed dat ik het redelijk gehad heb op bepaalde momenten en dat ik echt nog moet leren om de tekst goed voor te bereiden en soepel over te brengen. Oh en ja, de randgeluiden van het roeren in de pan zijn niet heel top af en toe, maar dat kwam dus doordat ik de losse microfoon niet heb gebruikt….

Wat heb ik geleerd?

– nooit meer commentaar leveren op mensen die iets doen wat je zelf nog nooit geprobeerd hebt;
– een goede voorbereiding is bij filmen echt het halve werk;
– dat het rete moeilijk is om spontaan en vrolijk te blijven als je iets al 10 x hebt ingesproken;
– dat ik de volgende keer toch echt een losse microfoon moet gebruiken;
– dat ik het ondanks de fouten toch wel erg leuk vindt om te doen;-)

En omdat ik al bijna een jaar lang een ander filmpje van mezelf niet durf te vertonen, ga ik dat filmpje vandaag toch prijsgeven, dan hebben jullie vandaag in ieder geval toch een filmpje van me…… En morgen het recept voor bietenrisotto, plus het filmpje online!

Mijn eerste live optreden tijdens Stand Up Inspiration in oktober 2012

Mijn eerste live optreden tijdens Stand Up Inspiration in oktober 2012

2 thoughts on “The making of…… mijn eerste food filmpje

  1. I, ja, heeel vervelend maar ik vind dat filmpje van vorig jaar geweldig. Ontspannen, eerlijk, recht uit het hart en je neemt je onderwerp en luisteraars serieus. Andere filmpje bekijk ik een dezer dagen ! Kus Tia

    Op 14 nov 2013, om 11:28 heeft Alles over eten het volgende geschreven:

    > >

Leave a comment