Leven als God in Frankrijk!

De afgelopen weken hebben we doorgebracht in het zuiden van Frankrijk, in een geweldige heerlijke villa. Vakantie in Frankrijk, het land van Le Pain, Le Vin et du Boursin (ofwel kaas). Een jaar geleden zou dat ook zijn wat ik het liefst had gedaan in Frankrijk, stokbrood eten met heerlijke Franse kaasjes en een wijntje erbij. Dit jaar echter niet. Want we besloten om even een paar weken te detoxen.

Spelt gierst salade met herfstgroenten en grapefruitWe hadden allebei het gevoel toch wel wat onnodige laagjes gecreëerd te hebben door onze niet altijd even gezonde levensstijl van het afgelopen jaar. In de winter in Frankrijk heb ik namelijk wel heel veel stokbrood, kaas en wijn genuttigd en in de zomer heb ik dit wel in zekere mate geminderd, maar als je daar elke avond uit eten gaat en zo veel werkt, dan wil je niet altijd heel veel tijd besteden aan het bereiden van maaltijden. Ik ben ook weer steeds meer waardering gaan krijgen voor iedereen met een drukke baan en alles wat er bij de meeste Nederlandse huishoudens komt kijken, om dan ook nog eens gezond en lekker eten op tafel te zetten.

Deze laatste weken heb ik voor mijn gevoel heel veel in de keuken gestaan. Daar had ik gelukkig ook alle tijd en ruimte voor, dus dat was heerlijk. En na mijn bezoek aan de bio winkel hier in de omgeving had ik ook voldoende in huis om lekker te experimenteren, recepten uit kookboeken te maken en nieuwe gerechten uit te proberen. Daarnaast hebben we veel sapjes uit de Versapers gedronken, want die is al een jaar met ons mee ‘op reis’. Wat zal ik mijn apparaat gaan missen straks als ik aan het reizen ben.

bietensap, sap van rode biet met bleekselderij, gember, appel en wortel, gemaakt met de versapersOmdat hier in huis een goede oven staat en een fijne keukenmachine ben ik me ook te buiten gegaan aan het maken van heerlijke ovengerechten, onder andere een uit de Happi Food met aubergine, tomaat en geitenkaas. Dit was eigenlijk bedoeld als hartige taart, maar omdat we veel minder tarwe nuttigen, dacht ik, maak ik het lekker zonder deeg. En dat was helemaal perfect!

Sapjes deden het goed met rode biet en zelfs bleekselderij en gember gingen er lekker in de laatste weken! Verder heb ik wat leuke recepten met quinoa gemaakt en ben ik gaan stoeien met gierst en speltvlokken. Helaas is niet alles wat er uit de keuken kwam voor publicatie geschikt.

We zijn welgeteld één keer uit eten geweest (daarover later meer) en hebben één fles wijn gekocht. Maar daarentegen zijn we fris en fruitig, het overtollige laagje is weg en we zitten weer lekker in ons vel;-)

Helemaal klaar voor onze nieuwe avonturen!

2 thoughts on “Leven als God in Frankrijk!

  1. Hi Annemarie, het is niet vreemd als je lichaam verslaafd is aan gluten, omdat het echt overal in zit. En doordat het je suikerspiegel snel laat stijgen vinden we het ook snel lekker. Het is echt afkicken, maar als je het minder eet, voel je je echt lekkerder! Ik zal binnenkort een blog wijden aan groentesapjes!

  2. Hoi Irene, ik probeer ook minder tarwe en suiker te eten, maar dat is moeilijk! Volgens mij ben ik verslaafd aan gluten. Ik probeer wel te minderen en bv zuurdesembrood te eten. Ik maak ook regelmatig groentesap en dat bevalt goed. maar het lukt me niet om daar veel variatie in aan te brengen. Zou je eens wat tips willen geven?

Leave a comment